Ongeveer 47 procent van alle mobiele gebruikers geeft toe dat dat zij eerder per ongeluk een advertentie aanklikken, dan dat het bewust gebeurt. Dit blijkt uit een onderzoek van Harris Interactive onder 4.000 gebruikers van mobiele applicaties. Van de gebruikers tussen de 18 en 34 jaar geeft 61 procent toe wel eens per ongeluk op advertenties te klikken. Het onderzoek laat zien dat bedrijven zich niet moeten focussen op clicks (een klikje van een spel of applicatie naar de mobiele site van de adverteerder). Beter is het om op een zo hoog mogelijke conversie te richten (van een bezoeker een klant maken).

Het is goed om te onderzoeken hoe goed het huidige advertentiemodel werkt. Dit jaar zullen er waarschijnlijk meer dan zeventien miljard applicaties worden gedownload, waardoor ontwikkelaars vijftien miljard dollar verdienen. Mobiele advertenties plaatsen is één van de meestgebruikte manieren waarmee ontwikkelaars geld verdienen. Op dit moment is 81 procent van alle downloads een gratis applicatie, maar dit percentage gaat al sinds 2008 hard naar beneden.

“De echte waarde van advertenties in apps is gering. De kans is te groot dat een gebruiker per ongeluk klikt”, zegt bestuursvoorzitter Zephrin Lasker van Pontiflex. “Als je een mobiele marketeer bent, waarom zou je dan een prijs-per-klik-campagne uit de grond stampen? Steve Jobs heeft gelijk: probeer mensen in een applicatie te houden. Het huidige model voor smartphones is een oud verdienmodel voor internetwebsites, maar het is niet geschikt voor telefoons.”

Verder blijkt uit het onderzoek dat 71 procent van de mobiele gebruikers de voorkeur geeft aan advertenties die in de applicatie blijven en dus niet naar een externe pagina gaan. 95 procent van de mobiele gebruikers gebruikt gratis applicaties, 41 procent gebruikt betaalde apps.

Via: Paid Content

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.