Lenovo gaat Motorola-merk uitfaseren
Gijs Ettes

Lenovo, dat in 2014 Motorola overnam van Google, gaat de merknaam van het bedrijf uitfaseren. De smartphonetakken worden samengebracht onder de Lenovo-vlag, waarbij het `Moto`-merk wel nog gebruikt zal worden voor high-end producten.

Motorola-merk verdwijnt grotendeels

Goedkopere toestellen van Lenovo worden uitgebracht onder het Vibe-merk. Volgens Lenovo-ceo Rick Osterloh zal Motorola langzaam maar zeker verdwijnen voor consumenten, al wordt de naam vanuit zakelijk perspectief gebruikt om het bedrijfsonderdeel binnen Lenovo aan te duiden. Toekomstige telefoons zullen echter het Lenovo-logo dragen en de `M` die we kennen van smartphones in de Moto-reeks.

Motorola-merk

Hoewel Motorola het al langer moet afleggen tegen fabrikanten als Samsung en Apple, is de stap van Lenovo om het merk grotendeels uit te faseren opvallend. Het was immers Motorola die aan de wieg van de mobiele telefoon stond toen het in 1983 de DynaTAC 8000X lanceerde. Ook aan het begin van dit millennium waren telefoons van Motorola, zoals de Razr, niet uit het straatbeeld weg te denken.

In 2012 werd Motorola door Google overgenomen, die het twee jaar later weer verkocht aan Lenovo. Bij die laatste overname gaf de toenmalige ceo aan het Motorola-merk te willen beschermen en sterker te maken. Een jaar later werd de Motorola-naam echter van productverpakkingen gehaald.

De komende tijd zal de focus op de Lenovo-naam alleen nog maar groter worden. Op die manier hoopt het Chinese bedrijf niet alleen op de pc-markt, maar ook op de smartphonemarkt de grootste te worden. In markten waar Lenovo en het Vibe-merk groot zijn, zullen Moto-toestellen worden geïntroduceerd, en vice versa.

Het laatste nieuws over Motorola

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.