Google Assistent in Nederland: de 10 meestgestelde vragen beantwoord
Thomas Haenen

Hoera, de Google Assistent is beschikbaar in Nederland! Maar: waar kun je Googles stemhulpje allemaal voor gebruiken, en wat moet je met een Google Home? Deze, en andere veelgestelde Google Assistent-vragen, beantwoorden we voor je.

1. Wat is de Google Assistent?

De Google Assistent is een hele uitgebreide, stemgestuurde hulp. Je kunt de Assistent niet alleen vragen stellen, maar ook opdrachten geven. Soms biedt de Assistent van zichzelf al ondersteuning. Zo kan hij je ‘s ochtends waarschuwen als er files op weg naar je werk zijn, of attenderen op aankomende afspraken.

Het is Googles antwoord op Siri, Amazon Alexa en andere stemgestuurde assistenten. De Google Assistent is echter slimmer dan de meeste concurrenten. Google heeft immers zoveel data in huis, dat ze je met ontzettend veel dingen kunnen helpen. Je kunt het zo gek niet bedenken, of de Assistent heeft er een antwoord op.

2. Wanneer staat de Nederlandse Google Assistent op mijn smartphone?

De Nederlandse versie van de Google Assistent wordt vanaf vandaag (26 juli 2018) uitgerold op vrijwel alle Android-smartphones. Omdat de uitrol geleidelijk gaat, kan het even duren voordat jouw toestel aan de beurt is. Volgens een woordvoerder van het zoekbedrijf is binnen uiterlijk een week elke Nederlandse Android aan de beurt.

Om de Google Assistent te kunnen gebruiken, heb je wel een smartphone met Android 6.0 (Marshmallow) of nieuwer nodig. Als je telefoon in 2016 of later is verschenen, beschikt ‘ie vrijwel zeker over de vereiste software. Op moment van schrijven is meer dan 60 procent van alle Android-toestellen van Marshmallow of nieuwer voorzien.

Heb je een iPhone, dan kun je ook aan de slag met de Google Assistent. Die is vanaf vandaag als losse app in de App Store te vinden. Je leest meer over deze versie op onze zustersite iPhoned.nl. Houd er wel rekening mee dat een iPhone of iPad met iOS-versie 10 of nieuwer vereist is.

3. Waarom hebben we zo lang moeten wachten op de Nederlandse versie?

De Google Assistant werd al in 2016 geïntroduceerd in de Verenigde Staten. In Frankrijk, Duitsland en andere (buur)landen is ook al langer een lokale versie beschikbaar. We hebben in Nederland dus een volle twee jaar moeten wachten.

Google heeft dan ook niet gewoon een vertaalmachine ingezet om een lokale versie uit te brengen. Het bedrijf heeft een creatieve schrijver aangenomen om de Assistent vol met lokale humor, kennis en tips te stoppen.

Dat merk je aan alle kanten. Vraag je om de dichtstbijzijnde ‘Turk’ of ‘Appie’, dan krijg je de dönertent of Albert Heijn in de buurt te zien. In de grappen zijn verwijzingen naar palingsound, het koningshuis en meer lokale onderwerpen te vinden. Ook is er goede integratie met populaire diensten van Nederlandse bedrijven, waaronder PostNL, Jumbo en verschillende banken.

Overigens beheerst de Google Assistent nog niet helemaal perfect de Nederlandse taal. Soms wordt opeens een hele specifieke zinsconstructie vereist om een vraag beantwoord te krijgen, of een verkleinwoord wordt niet herkend. Dan werkt “vertel me een grapje” niet, terwijl “vertel me een grap” wel goed werkt.

Google vertelde ons dat dit soort problemen waarschijnlijk van korte duur zijn: de Assistent leert snel en continu bij. Woorden en begrippen die nu nog niet herkend worden, gaan mogelijk binnen enkele weken al foutloos tot de juiste antwoorden leiden.

4. Biedt de Nederlandse Google Assistent dezelfde functies als de Engelse?

Nee, de Nederlandse Google Assistent is nog niet zo compleet als het origineel. Ik heb de Engelse versie inmiddels ruim een jaar in gebruik, en heb de Nederlandse een paar dagen kunnen testen. Daarbij blijkt al snel dat enkele features vooralsnog ontbreken.

Zo kun je de Google Assistent (nog) niet gebruiken om andere apparaten in je huis aan te sturen. Met de Engelse versie kun je bijvoorbeeld Philips Hue-lampen aan- of uitzetten of de temperatuur van een Nest-thermostaat aanpassen, maar dat is nog niet in het Nederlands mogelijk. Ook de podcast-ondersteuning ontbreekt nog. Die functie is relatief nieuw in de Engelse versie en laat je podcasts openen en afspelen.

Daarnaast mis ik nog veel van de kleine, maar geinige features die de Assistent uniek maken. Zo kun je in het Engels om verhaaltjes voor het slapen gaan vragen, om voorspellingen vragen of spelletjes spelen. In het Nederlands blijft de categorie ‘vermaak’ beperkt tot vragen als ‘Kop of Munt’.

Wel heb ik goede hoop dat er in korte tijd veel kan veranderen. Google heeft in andere landen laten zien dat ze regelmatig nieuwe features uitbrengen voor de Assistent. De kans is groot dat features die nu nog ontbreken binnen een paar maanden alsnog opduiken.

5. Uit hoeveel stemmen kan ik kiezen?

Nog een groot verschil: in de Verenigde Staten kun je kiezen uit zes stemmen, hier moeten we het (voorlopig) doen met een enkele, vrouwelijke stem. Het toevoegen van een goede stem én die continu verbeteren is arbeidsintensief, aldus het zoekbedrijf. Daarom moeten we het in kleinere landen (waaronder Nederland) met één stem doen.

Wel hoopt Google op korte termijn in ieder geval één mannelijke stem toe te voegen, zodat je toch een beetje een keuze hebt. Wanneer die beschikbaar komt, kon een woordvoerder ons nog niet vertellen.

6. Waarom spreekt mijn Google Home geen Nederlands?

Google Home wordt nog niet in Nederland verkocht, maar is inmiddels wel beschikbaar in buurlanden als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daardoor zijn er waarschijnlijk al enkele duizenden gebruikers van de stemgestuurde speaker in ons land. Die hebben helaas pech: de Nederlandse Google Assistent is voorlopig alleen beschikbaar voor Android-smartphones en -tablets.

Fuchsia OS geruchten

Volgens Google zit de Assistent voor de Home en andere stemgestuurde speakers namelijk net wat anders in elkaar. Pas als Home in Nederland wordt verkocht, activeert het bedrijf de Nederlandse Assistent voor speakers. Goed nieuws: heb je nu al een Google Home thuis staan die Engels tegen je praat, dan kun je hem straks vanzelf overzetten naar Nederlands.

7. Wanneer komt Google Home naar Nederland?

We hoeven gelukkig niet heel lang te wachten op de Nederlandse Google Home-release. De speaker is hier nog voor het einde van het jaar verkrijgbaar, zo belooft Google.

Het is nog niet helemaal duidelijk of dan alleen de ‘gewone’ Google Home hier verschijnt, of dat men dan ook de goedkope Google Home Mini en de peperdure Home Max hier uitbrengt. Daar horen we later dit jaar pas meer over.

Lees ook: zo kun je Google Home kopen en gebruiken in Nederland

8. Wat zijn Actions on Google?

Google kan niet op élke vraag antwoord geven. Daarom zijn er ‘Actions on Google’. Net als een Android-smartphones apps heeft, is de Assistent voorzien met ‘Actions on Google’. Dit zijn speciale acties ontwikkeld door andere bedrijven, organisaties of mensen.

Zo heeft PostNL een ‘action’ gebouwd om te informeren of je pakketje al bezorgd is, terwijl je bij Albert Heijn om een recept met paprika en kip kunt vragen. Deze Actions kunnen van alles zijn: de NOS toont je audio en video, Buienradar toont een weerkaart en soms voldoet een enkele regel tekst al.

Helaas wordt niet automatisch doorgeschakeld naar het juiste hulpje. Wil je bijvoorbeeld de weerkaart van Buienradar zien, dan moet je eerst ‘praat met Buienradar’ zeggen en vervolgens je vraag stellen. In de app is bovendien geen duidelijke lijst van alle Actions on Google te vinden, dus soms is het nog even gokken wat wel en niet werkt.

9. Welke Nederlandse bedrijven werken er al met de Google Assistent?

Bij de Nederlandse release van de Google Assistent zijn er gelijk een flink aantal Nederlandstalige Actions beschikbaar. Het zoekbedrijf heeft de afgelopen maanden in het geheim met grote bedrijven en organisaties alvast wat dingen opgebouwd.

Bij de release zijn er Actions van de volgende bedrijven: Albert Heijn, Andrélon, Bol.com, Buienradar, Centraal Beheer, Eneco, Essent, ING, Jumbo, KLM, KRO NCRV, MediaMarkt, NOS, PostNL, QMusic, NPO, Rabobank en Transavia. Wil je deze activeren, dan hoef je alleen maar ‘Praat met’ gevolgd door de bedrijfsnaam te zeggen.

Staat jouw favoriete dienst of bedrijf er nog niet tussen? Geen paniek! Nu de Nederlandse Google Assistent beschikbaar is, is iedereen vrij om zijn eigen Actions te bouwen en toe te voegen. Daar hoef je bovendien geen groot bedrijf voor te zijn. Als je zelf een handige functie hebt bedacht, dan lees je op Googles site hoe je je eigen Action bouwt. Volgens het zoekbedrijf is dat vrij simpel. Als dat klopt, zien we de komende weken en maanden waarschijnlijk vele nieuwe (Nederlandstalige) Actions verschijnen.

10. Zit er reclame in de Google Assistent?

Nee, de Google Assistent is (voorlopig) reclamevrij. Natuurlijk krijg je wel bepaalde producten te zien als je de Actions on Google van Andrelon, Bol.com of een ander bedrijf activeert, maar dat krijg je alleen te zien als je er zelf om vraagt. Bovendien betalen deze bedrijven niet om hun Actions toe te voegen: iedereen mag zijn eigen hulpjes bouwen.

Google heeft zelf echter geen advertenties in zijn antwoorden gepropt, en je hoeft geen reclames over te slaan om een grap te horen. Daardoor levert de stemgestuurde assistent niet direct geld op voor het zoekbedrijf. Wel wordt er natuurlijk waardevolle data verzameld. Met de miljoenen vragen die er elke dag wereldwijd worden gesteld, heeft Google alle data in huis om de beste stembediening te bouwen. Dat wordt in de toekomst alleen maar waardevoller, nu stembediening steeds populairder wordt.

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.