Start-up komt met smartphone die zich aanpast en sneller wordt
Gijs Ettes

De start-up Nextbit, opgericht door oud-medewerkers van Google en HTC, introduceert volgende maand zijn eerste smartphone. Het toestel moet tussen de 300 en 400 dollar kosten en ‘steeds beter worden’ door continue aanpassingen aan de software.

Smartphone van Nextbit wordt gaandeweg  beter

Dat laat Tom Moss, de huidige ceo van Nextbit en voorheen werkzaam bij het Android-team, weten aan Cnet. Volgens Moss zijn consumenten smartphone-moe, en daarom pakt Nextbit de zaken anders aan. Door het Android-systeem te blijven optimaliseren, moet de smartphone van het bedrijf na verloop van tijd beter en sneller werken. Daarnaast wordt er van cloudtechnologie gebruikgemaakt om het opslagprobleem waarmee veel smartphonegebruikers te kampen hebben, op te lossen. “We focussen op een apparaat dat zich aanpast aan jou”, aldus Mike Chan, die net als Moss voorheen werkte bij Android.

Door software-optimalisaties moet de smartphone steeds sneller werken

Toekomstige producten van Nextbit zullen ook andere irritaties oplossen, waardoor smartphones minder snel vervangen hoeven te worden  zijn dankzij software-updates. Met de kennis en ervaring die Moss en Chan bij Android hebben opgedaan, zullen ze aan het platform blijven sleutelen om het zo snel en soepel mogelijk te laten werken. Ze hebben echter geen plannen om het zo drastisch te wijzigen als Amazon deed met de Fire Phone en tablets; dan geeft Google immers geen toestemming meer om Google-apps te implementeren.

Premium design

De plannen van Nextbit om een smartphone te introduceren liggen er al langer, maar zijn concreter geworden toen het bedrijf ex-HTC’er Scott Croyle in dienst nam. Croyle was bij de Taiwanese telefoonmaker medeverantwoordelijk voor het fraaie design van de HTC One M7 en M8, en ook de smartphone van Nextbit zal een premium design krijgen. Maar hoe de telefoon er precies uit gaat zien en wat hij kan, is nog onduidelijk.

Het zal interessant zijn om te zien of het Nextbit lukt om met relatief weinig middelen naamsbekendheid te genereren en klanten aan zich te binden. Waarschijnlijk zal het bedrijf consumenten direct en online benaderen, vergelijkbaar met de tactiek van Chinese start-ups als Xiaomi en OnePlus.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.