nexus oneGoogle heeft nog geen officiële verkoopcijfers gegeven van de Nexus One en het is de vraag of ze dat überhaupt zullen doen. Er zit dus niets anders op dan te luisteren naar bedrijven die analyses uitvoeren op basis van applicaties die mensen gebruiken. Flurry is zo’n bedrijf: ze houden applicaties van meer dan 10.000 ontwikkaars in de gaten op het Android- en iPhone-platform. Volgens Flurry zijn er in de eerste verkoopweek slechts 20.000 Nexus One’s verkocht. De Droid verkocht in de eerste week 12 keer zoveel, de HTC Magic (myTouch 3G) driemaal zoveel en de iPhone 3GS tachtig keer zoveel. Wat is er aan de hand?

Om de verkoopcijfers in de eerste week te kunnen berekenen kijkt Flurry welke toestellen in het systeem opduiken. Vervolgens passen ze de cijfers aan op basis van applicatiepenetratie. Wat ze hiermee bedoelen is niet zo duidelijk, maar het kan zijn dat ze bij een zakelijk toestel als de Droid het gebruik van games minder sterk meetellen dan op een consumentenapparaat zoals de Cliq/Dext. Omdat Apple wel toestelcijfers bekendmaakt kon Flurry in het verleden de cijfers dubbelchecken voor de iPHone 3GS. Daarvan werden in de eerste drie dagen meer dan een miljoen stuks verkocht.

flurry eerste week verkoop

Eén mogelijke verklaring zou kunnen zijn, dat gebruikers de directe verkoop via Google’s website niet aanspreekt. Een andere mogelijkheid is dat veel mensen de gekte rondom dit nieuwe toestel hebben aangegepen om er snel eentje te kopen, om daarna te kunnen doorverkopen (waardoor het toestel een tijdlang ongebruikt in de doos blijft liggen). En misschien is het ook domweg een kwestie van reclame: Motorola en Verizon probeerden met een $100 miljoen kostende reclamecampagne de Droid aan de man te brengen, wat bijzonder goed lukte. Zonder reclamecampagne heeft de Europese Motorola Milestone het heel wat moeilijker.

Via: Flurry

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.