Omzet uit Android-gamesUit onderzoek van Distimo is gebleken dat afgelopen maand de omzet uit Android-games sterk is gestegen. De top 200 haalde 12 miljoen dollar per dag binnen, wat aanzienlijk meer is dan in dezelfde periode vorig jaar (3,5 miljoen dollar). De top 200 van iOS-games behaalt met 18 miljoen dollar nog steeds meer omzet, maar de stijging is ten op zichte van vorig jaar (15 miljoen dollar) minder sterk op Apples mobiele platform.

Procentueel nam de dagelijkse omzet uit Android-games toe met maar liefst 342 procent en die uit iOS-games met 20 procent. De meeste omzet wordt behaald in Aziatische landen als Japan en Zuid-Korea en dan met name dankzij freemium-games zoals Candy Crush Saga. Spelers kunnen in dit spel echt geld spenderen middels in-app aankopen om zo het spelverloop te versnellen. Ook bij spellen als Clash of Clans werkt dit goed: het strategiespel is gratis, razend populair en staat vrijwel altijd in de top 3 van best verdienende apps.

Omzet uit Android-games: freemium domineert

In onderstaande grafiek is goed te zien welk aandeel freemium-games hebben in de omzet die in Google Play wordt behaald. Begin dit jaar was dit 89 procent, maar inmiddels is het aandeel tot 98 procent gestegen. Ook in de App Store domineren freemium games; het aandeel daar bedraagt daar 92 procent.

Omzet uit Android-games

Onlangs sprak AndroidPlanet met Distimo’s data-analist Tiuri van Agten over de explosieve groei van Distimo, de huidige status van de mobiele markt en wat het succes van een app bepaalt. In het Distimo-interview lees je alles over apps, app-stores en wat het recept is voor een succesvolle app.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.