Opinie: deze 4 lessen moet OnePlus nu écht eens leren
Thomas Haenen

De OnePlus 5 is één van de beste smartphones van dit jaar. De fabrikant probeert echter een reputatie te claimen die nog niet geheel verdiend is.

OnePlus 5-problemen blijven frustreren

In 2014 zorgde de introductie van de OnePlus One voor veel oproer. Een onbekende Chinese fabrikant hoopte de mobiele markt te veroveren met zijn allereerste smartphone. De OnePlus One werd neergezet als een ‘vlaggenschependoder’, met de hardware van een toptoestel voor honderden euro’s minder. Indrukwekkend was het zeker: terwijl de meeste fabrikanten hun smartphone voor 700 euro of meer verkochten, werd de OnePlus One voor slechts 249 euro verkocht.

Hoewel de One de duurdere smartphones niet volledig wist te evenaren, kwam de fabrikant dicht in de buurt. Sindsdien heeft het bedrijf zo’n twee nieuwe smartphones per jaar uitgebracht, met onlangs nog de OnePlus 5. Het is het krachtigste, maar ook gelijk duurste OnePlus-toestel tot nu toe, met een adviesprijs van 499 euro.

oneplus 5 review

Het prijsverschil met de concurrentie wordt steeds kleiner. OnePlus probeert dat te rechtvaardigen door zichzelf steeds meer te positioneren als ‘één van de grote spelers’. De fabrikant zet niet alleen meer in op zijn uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, maar claimt onder andere de beste smartphonecamera te hebben. Verschillende misstappen laten zien dat de Chinezen daar nog niet echt klaar voor zijn. Deze lessen mag de fabrikant onderhand wel eens leren.

Les 1: doe geen beloftes die je niet waar kunt maken

Te beginnen bij de camera, jarenlang een relatief zwak punt van OnePlus-toestellen. Begrijpelijk, want een goede camera is duur, maar het was een gebied waar het verschil met duurdere smartphones nog het grootste was. De belofte van een goede OnePlus 5-camera bij de introductie van dat toestel was dan ook veelbelovend. Het bedrijf claimde dat de dubbele lens achterop en andere verbeteringen voor één van de beste smartphonecamera’s ooit zou zorgen.

oneplus 5-problemen

Helaas bleek die belofte flink te hoog gegrepen. “Zoom je in bij het maken van een foto’s, dan ogen kiekjes al gauw korrelig en onscherp. De camera is een duidelijke verbetering ten opzichte van de OnePlus 3T, maar kan zich niet meten met die van bijvoorbeeld de Galaxy S8, LG G6 en HTC U11,” zo schreef Wouter in zijn OnePlus 5 review. OnePlus had duidelijk véél te hoog van de toren geblazen. Het bedrijf beloofde ongekende grote verbeteringen, maar zette in werkelijkheid slechts een kleine stap.

Les 2: liegen is niet oké, zelfs niet voor een prijsvechter

Dat OnePlus moeite heeft met zijn eigen beloftes, is meerdere malen gebleken. Al snel na de release van de OnePlus 5 bleek dat het bedrijf zijn benchmarkscores vervalste. Benchmarks zijn applicaties die de hardware van een toestel zoveel mogelijk belasten, om een idee te kunnen krijgen van hoe krachtig de telefoon precies is.

De verschillen tussen de krachtigste smartphones zijn echter zo minimaal dat je ze in de dagelijkse praktijk niet merkt. Opscheppen over de hoogste benchmarkscores is eigenlijk gewoon onnodig spierballenvertoon. OnePlus ging op dit gebied echter driemaal de fout in. Het bedrijf schepte op over de hoge OnePlus 5-benchmarkscores, die vervolgens vervalst bleken, wat ondanks overduidelijk bewijs werd ontkend.

oneplus 5 review

Wat bleek: zodra je een benchmark-app opent op de OnePlus 5, wordt de processor tijdelijk opgevoerd. Je krijgt eventjes toegang tot kracht die in andere apps niet beschikbaar is, waardoor de verkregen score geen realistisch beeld biedt. Vergelijkbaar met sjoemelsoftware die verschillende autofabrikanten in hun auto’s stopten om te voldoen aan milieunormen, dus.

OnePlus is heus niet de enige fabrikant die op deze wijze vals speelt. Samsung, HTC, LG en anderen zijn in het verleden ook al eens de fout ingegaan. Waar die fabrikanten dat inmiddels erkend hebben, blijft OnePlus dezelfde fout maken. De OnePlus 3T bleek eind vorig jaar ook al de scores te vervalsen. OnePlus blijft echter glashard ontkennen dat het iets verkeerd doet. Het overklokt de processor met deze apps om het ‘potentieel van de hardware’ te laten zien, zo claimt het bedrijf.

Les 3: neem je klanten serieus en erken problemen

Eenzelfde patroon zagen we ook met OnePlus 5-problemen die kort na de release van het toestel opdoken. Verschillende gebruikers hadden op hun gloednieuwe toestel los van een raar knijpeffect. Ze kregen tijdens het scrollen plots vervormde beelden in het midden van het scherm te zien.

Door gebruikers werd al snel gespeculeerd over wat de oorzaak zou zijn, van omgedraaide schermen tot foutieve software. In plaats van het probleem erkennen, koos OnePlus echter voor een andere aanpak: ontkennen. “Het knijpeffect is volledig natuurlijk,” zo claimde de fabrikant. Met als gevolg een kleine, maar geen onbelangrijke groep gebruikers die last heeft van een probleem dat OnePlus niet eens erkent.

Natuurlijk is het pijnlijk om toe te geven dat je nieuwe vlaggenschip niet volledig foutloos werkt. Elke fabrikant loopt echter wel eens tegen problemen aan. Soms is het klein, zoals Sony dat in het verleden moest erkennen dat zijn smartphones niet zo waterdicht zijn als beloofd. Soms is het groter, zoals Samsung dat zich genoodzaakt zag de productie van de Galaxy Note 7 te stoppen nadat deze soms spontaan ontplofte.

Het belangrijkste is dat een fabrikant zo’n probleem erkent, en bij voorkeur ook een oplossing biedt. Koop je als consument een toestel van honderden euro’s, dan verwacht je terecht dat het probleemloos werkt. En mochten er onverhoopt toch onvolkomenheden opduiken, dan kun je dat als fabrikant beter maar gewoon toegeven en een oplossing bieden.

Les 4: goed zijn is níet goedkoop

Het grootste probleem zit hem wat ons betreft in het feit dat OnePlus tegenwoordig van twee walletjes probeert te eten. Het bedrijf heeft nog altijd de houding van een prijsvechter: agressief campagne voeren met grootse beloftes. Toen OnePlus-smartphones nog voor zo’n 300 euro verkocht werden, viel dat wel te verdedigen. Als kleine jongen tegen de reuzen schoppen om aandacht te krijgen, is een strakke strategie.

oneplus 5-problemen

Met een adviesprijs van 499 euro mogen we OnePlus inmiddels echter wel tot de grootse jongens rekenen. Zo is de LG G6 slechts een paar tientjes duurder, terwijl het prijsverschil met de Samsung Galaxy S8 maar iets meer dan 100 euro is. Dit zijn smartphones die op gelijke hoogte staan met de OnePlus 5, en het toestel op meerdere gebieden zelfs overtreffen. Een prijsvechter zijn ze dus absoluut niet meer.

Goed zijn is niet goedkoop, dat begrijpen we. De OnePlus 5 is zonder twijfel één van de beste Android-smartphones die dit jaar verschijnt en heeft nog altijd een zeer schappelijke prijs. Maar als het bedrijf serieus wil worden genomen, moet het zijn ook klanten serieus nemen.

Lees het laatste nieuws over OnePlus

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.