Opinie: de vier grootste OnePlus-irritaties na vier jaar OnePlus
Thomas Haenen

Deze maand viert OnePlus alweer de vierde verjaardag van zijn eerste smartphone. Hoewel het bedrijf in die tijd een aantal mooie smartphones uitbracht, zijn er ook beginnersfouten gemaakt die we de komende vier jaar niet meer hopen te zien.

De vier grootste OnePlus-problemen sinds 2014

Hoewel OnePlus inmiddels moeilijk weg te denken is uit de mobiele wereld, is het Chinese bedrijf eigenlijk nog piepjong. De OnePlus One werd op 23 april 2014 officieel onthuld, deze maand precies vier jaar geleden. Inmiddels heeft het bedrijf zeven overwegend geslaagde smartphones uitgebracht, met de achtste (de OnePlus 6) gepland voor later deze maand. Dat betekent echter niet dat er geen ruimte voor verbetering is. Dit zijn onze vier grootste irritaties, waarvan we hopen dat OnePlus ze binnen nog eens vier jaar heeft opgelost.

1. Te snelle updates in hardware

Doorgaans brengt OnePlus zo’n twee nieuwe smartphones per jaar uit. Dat is natuurlijk niets vergeleken met bedrijven als Huawei en Samsung, die jaarlijks met veel meer toestellen komen. Desalniettemin brengt OnePlus soms haast frustrerend snel een nieuwe smartphone uit.

Dat gebeurde voor het eerst in 2016, toen vijf maanden na de introductie van de OnePlus 3 al de OnePlus 3T werd aangekondigd. De twee toestellen hebben hetzelfde design, maar de 3T beschikt over krachtigere hardware en een betere camera. Gebruikers die de OnePlus 3 net in huis haalden, hadden pech: hun smartphone werd plots tot verouderd verklaard door de fabrikant, en was van de ene op de andere dag niet meer in productie.

OnePlus-problemen

Vorig jaar ging het zelfs nog sneller. Slechts drie maanden na de introductie van de OnePlus 5 was de smartphone nog maar nauwelijks verkrijgbaar. De OnePlus 5T verscheen al snel, met een groter scherm en betere camera voor dezelfde prijs. Dat fabrikanten geregeld met een nieuw vlaggenschip komen begrijpen we goed, maar nu ging het wel erg snel.

In een gesprek met OnePlus vertelde het bedrijf ons eerder dit jaar dat het zo snel met nieuwe hardware komt, omdat het altijd voorop wil lopen. Begrijpelijk, maar als consument voel je je toch aardig bekocht als je smartphone na een paar maanden al verouderd blijkt. Hoewel de OnePlus 6 nog niet eens officieel aangekondigd is, zijn er nu al gebruikers die aangeven liever nog even te wachten tot de ‘definitieve’ OnePlus 6T, die ongetwijfeld later dit jaar verschijnt.

2. Te langzame updates in software

Waar OnePlus vaak niet kan wachten om de nieuwste hardware te omarmen, zijn ze doorgaans een stuk trager als het om software gaat. Het bedrijf heeft vaak meerdere maanden nodig voor het vrijgeven van Android-updates. Dat zagen we recentelijk nog, met de uitrol van Android 8.0 (Oreo). Hoewel Google de software in augustus 2017 beschikbaar maakte voor fabrikanten, duurde het nog tot december voor OnePlus 5-gebruikers ermee aan de slag konden. De nieuwere 5T volgde zelfs pas in januari.

OnePlus-problemen

Natuurlijk is OnePlus lang niet het enige bedrijf dat zich hier schuldig aan maakt. Samsung volgde pas een maand later, en op updates van HTC, LG en andere gevestigde namen zijn we nog steeds aan het wachten. Bovendien is OnePlus tegenwoordig vrij consistent in het updaten van oudere smartphones, en dat was vroeger wel eens anders. De OnePlus 3 en 3T ontvingen hun Android Oreo-update zelfs nog vóór de 5 en 5T.

Toch is er ruimte voor verbetering, want de concurrentie ligt op de loer. Nokia, sinds vorig jaar terug op de mobiele markt, weet updates vaak al binnen enkele weken uit te rollen. Ook Sony was OnePlus met Oreo te snel af. Wil men echt voorop lopen, dan mag OnePlus goed naar zijn updatebeleid kijken.

3. Vage beweegredenen voor nieuwe features

Over het algemeen zijn we erg tevreden met de hardwarematige keuzes die OnePlus maakt. Zo gaf OnePlus-topman Pete Lau vorig jaar nog aan dat het bedrijf geen plannen heeft om de koptelefoonaansluiting te schrappen, terwijl concurrenten als Huawei, Apple en anderen dat wel doen. Ook pocht het bedrijf regelmatig over Dash Charge, een speciale vorm van snel opladen die nog vlotter is dan de meeste concurrenten.

Andere keuzes die het bedrijf maakt zijn dan weer onbegrijpelijk, en dan wringt OnePlus zich al gauw in bizarre bochten om het toch te verdedigen. Zoals eind vorig jaar, toen OnePlus aangaf geen plannen had om draadloos opladen toe te voegen aan eigen smartphones. Opladen met draad is sneller en dus beter, zo liet het bedrijf weten, dus draadloos opladen is ‘overbodig’. Waarom het bedrijf niet gewoon consumenten de keuze geeft tussen beide opties, bleef onduidelijk.

Android april 2018

Dezelfde rare sprongen zien we nu al bij de OnePlus 6. Nog voor de smartphone officieel is gepresenteerd, bevestigde Pete Lau al dat de smartphone een notch krijgt. Veel fans zien zo’n inkeping in het scherm niet zitten, en het bedrijf wist dat het kritiek zou krijgen.

In een verklaring komt OnePlus echter niet verder dan dat het ‘een logische designkeuze’ is, als je een voorkantvullende smartphone maakt. Waarom het bedrijf echter niet het voorbeeld van Samsung volgt, door smallere randen boven- en onderaan het beeld te plaatsen, wordt in de verklaring niet helemaal duidelijk. Hoewel het bedrijf zegt altijd voor de gebruikers te kiezen, zwicht ook OnePlus dus soms voor trends.

4. Fratsen om aandacht te trekken

OnePlus deed er de eerste jaren alles aan om aandacht te trekken. Begrijpelijk, want als onbekend merk moet je iets doen om op te vallen. Het aantal missers was (zeker de eerste jaren) echter behoorlijk groot. Van seksistische prijsvragen tot aanmoediging tot kapitaalvernietiging: het bedrijf wist de ophefmachine haast maandelijks aan te zwengelen. Leuk, maar het oogt al gauw erg puberaal.

Ook nu heeft OnePlus nog wel eens de neiging om van een mug een olifant te maken. Zo pakte het bedrijf onlangs uit met een eigen cryptocurrency voor een flauwe 1 april-grap. En om aan te kondigen dat de OnePlus 6 een Snapdragon 845-chip heeft, pakte het bedrijf uit met een teaser die al na een halve dag werd gevolgd door een uitgebreide forumpost met flinke marketingkreten, zoals een belofte dat het bedrijf werkt aan een ‘gebruikerservaring zonder drempels’. Vage beloftes die van elke fabrikant hadden kunnen komen.

En toch…

Misschien zijn wij als Nederlanders te nuchter voor de puberale fratsen en het haantje-de-voorste-gedrag. Het doet gelukkig uiteindelijk weinig af aan de smartphones van OnePlus zelf. Zo blijft de OnePlus 5T één van onze favoriete smartphones van het afgelopen jaar. En ook als het bedrijf niets aan de bovenstaande pijnpunten doet, dan zijn we nog steeds ontzettend benieuwd naar de aankomende OnePlus 6.

Lees het laatste nieuws over OnePlus

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.