De opmerkelijke opmars van Xiaomi op de smartphonemarkt
Gijs Ettes

Xiaomi mag dan in ons land weinig bekendheid genieten, maar op de wereldwijde smartphonemarkt is de telefoonmaker bezig aan een opmerkelijke opmars. Xiaomi is in slechts vier jaar tijd uitgegroeid tot de nummer één in thuisland China, wat vooral is te danken aan de goedkope, maar capabele toestellen in de Redmi-lijn. De smartphones gaan als warme broodjes over de toonbank en hebben vaak maar een paar minuten nodig om volledig uitverkocht te raken.

Volgens de laatste cijfers heeft Xiaomi inmiddels LG afgelost als de nummer drie in de top van grootste smartphonefabrikanten ter wereld. Het bedrijf moet alleen nog Samsung en Apple voor zich dulden, maar het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat ook die twee hun leidende positie moeten afstaan. Wat verklaart het succes van Xiaomi? In dit artikel gaan we daar dieper op in.

Hype

Waar vooral Samsung teruglopende cijfers kent, gaat het Xiaomi voor de wind. Het bedrijf zag in één jaar tijd zijn aandeel op de wereldwijde smartphonemarkt groeien van 2,1 tot 5,6 procent en verkocht het afgelopen kwartaal maar liefst 18 miljoen smartphones. Ter vergelijking: in hetzelfde kwartaal vorig jaar wist het bedrijf ‘slechts’ 5,2 miljoen toestellen aan de man te brengen. Toegegeven, Samsung en Apple hebben met een aandeel van respectievelijk 24,7 en 12,3 procent nog steeds een grote voorsprong, maar die is in twaalf maanden – vooral in het geval van Samsung – flink geslonken.

xiaomi marktaandeel

Onder leiding van oprichter en CEO Lei Jun doet Xiaomi het goed. Het bedrijf wordt door velen gezien als de ‘Apple van het Oosten’, met de charismatische en steenrijke  Jun in de rol van Steve Jobs. Bovendien bieden  de toestellen die Xiaomi maakt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De telefoons zullen qua design geen prijzen winnen (zo heeft de Mi 4 nog het meeste weg van een iPhone 5S en komt de Redmi Note qua design én naam wel erg overeen met Samsungs laatste vlaggenschip), maar voor de prijzen waarvoor ze verkocht worden, bieden ze behoorlijke specs en prestaties. Het is zeer zeker geen Chinese troep.

Het meest recente vlaggenschip, de Mi4, is bijvoorbeeld voorzien van een Snapdragon 801-chip, 3GB aan werkgeheugen, Android 4.4 en een 5 inch-scherm met een full-hd-resolutie. En dat voor nog geen 250 euro. Met Hongmi heeft Xiaomi een interessante budgetreeks en de in juni gelanceerde Mi Pad 7.9 kan het beste worden gezien als een goedkoop en kleurrijk alternatief voor de iPad Mini. De toestellen worden enkel online verkocht en steeds in beperkte oplages. Xiaomi spendeert geen geld aan het draaiend houden van fysieke winkels, maar creëert wel een hype aangezien het lastig is om een toestel te bemachtigen.

xiaomi mi pad

Community is belangrijk

Xiaomi Hugo BarraOok intern is er het nodige gaande bij Xiaomi. Zo werd in augustus vorig jaar Hugo Barra, een van de topmannen van de Android-divisie van Google, weggeplukt bij de zoekgigant. Barra woont momenteel in India en is bezig om Xiaomi ook daar tot een doorslaand succes te maken. De eerste serie goedkope smartphones was in no-time verkocht en het bedrijf heeft ook plannen om een 4K smart-tv, wearables en andere nieuwe producten te lanceren in India.

Opkomende markten verklaren deels het succes van Xiaomi, maar volgens Barra zijn gebruikers minstens zo belangrijk. In China heeft Xiaomi een forum waar zo’n dertig miljoen gebruikers dagelijks 400.000 berichten plaatsen. Ze geven feedback, rapporteren bugs en discussiëren over nieuwe features die ze graag willen zien. Waardevolle informatie voor de fabrikant om behoeftes in kaart te brengen en producten verder te verbeteren. Daarnaast helpt het natuurlijk dat Chinese consumenten tegenwoordig het liefst voor merken uit eigen land kiezen. Ook concurrent  Lenovo plukt daar de vruchten van.

Dat de Xiaomi-toestellen zo goedkoop zijn, komt omdat ze tegen kostprijs worden verkocht. Barra geeft aan dat er weinig winst op de hardware wordt gemaakt, maar dat het vooral gaat om het verspreiden van de software (de MIUI-skin die over Android ligt), die is voorzien van een eigen e-commerceplatform. Hierop worden ruim 1000 verschillende soorten producten verkocht en lang niet alleen smartphones en tablets, maar ook accessoires, televisies en zelfs speelgoed. Op dit moment is Xiaomi’s   e-commerceplatform het op twee na grootste in China.

Aan de andere kant wordt er – afgezien van een spotje tijdens het Chinese nieuwjaar – weinig geld uitgegeven aan reclame. De telefoonmaker moet het vooral hebben van sociale netwerken als Weibo en mond-tot-mond-reclame; de community draagt direct bij aan het succes van Xiaomi.

Kopieergedrag

xiaomi mi4Van de kritiek van concurrenten als Apple wordt weinig aangetrokken. Volgens Barra zijn er meer bedrijven, waaronder Apple zelf, die goede ideeën en concepten doorontwikkelen en er hun eigen draai aan geven: “Partijen die ons beschuldigen van diefstal, moeten beter kijken naar wat we aan het doen zijn. Laat mij een product zien in deze branche met een volledig uniek ontwerp. Je zult er geen enkele vinden.”

Met Barra aan het roer wil Xiaomi de komende maanden de internationale smartphonemarkt verder veroveren via Singapore, Maleisië, de Filipijnen, Latijns-Amerika en misschien wel Europa. Wij hebben in ieder geval veel zin om met de eerste smartphones van de fabrikant aan de slag te gaan, al is helaas nog steeds niet duidelijk vanaf wanneer dat precies mogelijk is.

Lees meer over Xiaomi

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.