Pokémon GO is een hit, maar is het ook een goede app? Dit is wat appmakers kunnen leren van de game en wat ze absoluut niet moeten nadoen.
Lees verder na de advertentie.
Pokémon GO lessen
Pokémon GO is een unieke app. De game maakt gebruik van een extreem populair merk, wordt gemaakt door een bedrijf dat heel erg goed is in locatiegebaseerde apps en heeft het mooie weer van de zomer met zich mee. Zo’n succes is nauwelijks te herhalen. Toch kunnen appmakers de nodige lessen uit Pokémon GO halen.
1. Omarm augmented reality
Zo is het tijd om veel meer te doen met augmented reality, want deze technologie biedt zoveel interessante mogelijkheden voor games en andere apps. Toch wordt er nog maar weinig gebruik van gemaakt. Er zijn heus wel ar-apps in de Play Store, maar dit is nog maar de start van wat er mogelijk is. Denk hierbij niet alleen aan games, maar allerlei manieren om de echte wereld extra bijzonder te maken.
2. Betrek de wereld
Als je dan toch augmented reality gebruikt, laat je gebruikers dan ook eens uit de deur gaan. Pokémon GO doet een hoop goeds als het gaat om mensen naar buiten te lokken. Stapels spelers die normaal veel binnen blijven zijn er nu op uit om Pokémon te zoeken. Uiteraard zijn er buiten veel meer dingen te doen dan virtuele beestje vangen en apps zijn de manier om mensen te motiveren. Denk bijvoorbeeld aan de ren-apps in de Play Store of andere games zoals Ingress. Betrek de wereld bij je app en je zet je gebruikers in actie.
3. Gamificatie werkt
Bij het motiveren van gebruikers is gamificatie in dit geval ook een succes. Gamificatie is de trend waarbij elementen uit games gebruikt worden om andere taken aantrekkelijker te maken. Denk hierbij aan het verdienen van ervaringspunten en het omhoog gaan in level, zodat je wellicht een andere titel krijgt. Veel apps doen dit al, maar Pokémon GO is het schoolvoorbeeld als het gaat om de verschillende manieren waarop gamificatie gebruikt kan worden.
Aan de ene kant zijn er de algehele ervaringspunten en de levels die je omhoog kan gaan. Daarnaast zijn er de eieren die uitkomen tijdens het lopen en vergeet niet de verzameling die je compleet wil maken. Ook lopen er nog andere meters, zoals candy en stardust die meespelen met de motivatie om nog iets langer door te gaan. Er zijn op dit gebied veel lessen uit de app te leren om gebruikers langer je app te laten gebruiken. De belangrijkste les: maak je app leuker.
4. Promoot sociale contacten
Wat Pokémon GO heel goed doet is sociale contacten bevorderen. Wij hebben buiten al zoveel leuke gesprekjes en ontmoetingen gehad met andere spelers. Natuurlijk zijn er veel apps die sociale contacten promoten via chats en dergelijke, maar het promoten van contacten buiten je smartphone om gebeurt nog niet zoveel. Denk hierbij aan apps om gesproken test te vertalen om zo gesprekken in het echt te vergemakkelijken, of spelletjes als Fingle en Bounden waarbij je met een ander de smartphone moet vasthouden om te spelen. Dat Pokémon GO nu al zo sociaal is, is best opvallend. De app heeft momenteel namelijk nog geen ingebouwde vriendenlijst of andere manier om via de app met je vrienden te communiceren.
5. Juiste manier van in-app-aankopen
De manier waarop Pokémon GO in-app-aankopen aanbiedt is heel netjes en toch verdient Niantic er bakken geld mee. Alle in-app-aankopen zijn optioneel en je hebt niets nodig om het spel leuk door te blijven spelen. Daarnaast kun je alle in-app-aankopen verdienen door de game te spelen. Als je gyms inneemt kun je muntjes verdienen die je kunt uitgeven in de winkel. Als dat te langzaam gaat, kun je natuurlijk ook gewoon geld uitgeven om die items aan te schaffen. Zo hebben wij een paar euro uitgeven aan een grotere tas en dat voelt op geen enkele manier vervelend.
6. Publiceer geen onaffe app
Eigenlijk is er één grote les die appmakers niet van Pokémon GO moeten overnemen. De app is duidelijk nog niet af. Hoewel veel problemen die je nu ondervindt bij de servers liggen en Niantic zijn best doet om de vraag van spelers aan te kunnen, is de app ook niet perfect. Zo missen er nog veel mogelijkheden, zoals het ruilen van Pokémon en een vriendenlijst. Voornamelijk mist de app de nodige uitleg over alle functies en had de volledige interface nog wel wat extra werk kunnen hebben.
Bij games voor pc en spelcomputers zie je steeds vaker dat gamemakers hun games te vroeg uitsturen, omdat ze toch nog vaak een patch kunnen uitsturen. Hopelijk zet die trend niet door naar mobile games. Men vergeeft Pokémon GO op veel fronten, omdat het zo verrekte leuk is om te spelen. Die vergevensgezindheid is niet alle appmakers toebedeeld.
Lees het laatste nieuws over Pokémon GO
- De 5 beste Android-apps in de Play Store van week 25 – 2020 (21-6-2020)
- Dit zijn de 4 beste AR-games om je luie stoel voor uit te komen (13-6-2020)
- De 4 beste Android-apps in de Play Store van week 11 – 2020 (15-3-2020)
- Begin 2020 vecht je online tegen spelers in Pokémon Go (22-10-2019)
- Nieuwe Pokémon Sleep-game speel je terwijl je slaapt: zo werkt het (29-5-2019)