Binnenkort viert Pokémon GO zijn eerste verjaardag. Op The Next Web Conference in Amsterdam gaf ontwikkelaar Niantic een verklaring voor het succes van de game en hoe deze is ontstaan.
Lees verder na de advertentie.
Zo is Pokémon GO ontstaan
Een fenomeen zo groot als Pokémon GO zien we maar zelden. Het spel verscheen in juli 2016 en had binnen zeer korte tijd wereldwijd tientallen miljoenen spelers. Ook in Nederland en België werden complete gemeentes overrompeld door grote hoeveelheden fans die al spelende de straten verkende. Hoewel de Pokémonsters zelf zo’n twintig jaar bestaan, was de gameserie al tijden niet meer zo succesvol geweest als met GO.
Inmiddels is de hype alweer wat weggezakt, maar nog steeds zijn er ruim zestig miljoen actieve spelers. Dat zijn aantallen waar elke andere ontwikkelaar stikjaloers op zou zijn. Met het eerste jubileum in aantocht sprak Mike Quigley van Niantic op de The Next Web Conference, die deze week in Amsterdam plaatsvindt. Quigley, Chief Marketing Officer bij de ontwikkelaar, sprak over de lessen die Niantic uit de lancering van de game heeft gehaald en wat de plannen voor de komende maanden zijn.
Van Ingress naar GO
Pokémon GO is niet zomaar een toevalstreffer, zo onderstreepte Quigley. Niantic, oorspronkelijk onderdeel van Google, experimenteert al jaren met manieren om de echte en virtuele wereld bij elkaar te brengen. Zo bracht het team in 2013 al Ingress uit. Hoewel dat lang niet zo’n groot succes was als Pokémon GO, kon Niantic verschillende lessen trekken uit zijn eerste game.
In Ingress strijden twee teams tegen elkaar om virtuele objecten te veroveren. Die objecten waren echter in de echte wereld geplaatst. Het spel moedigde spelers aan om op vaste momenten te verzamelen bij de objecten om een overwinning te boeken voor het ‘eigen’ team. De drie principes die centraal stonden: verkennen en ontdekken, een gezonde levensstijl en een sociaal netwerk in de echte wereld.
In 2015 besloot Google Niantic af te stoten, en ging de ontwikkelaar zelfstandig verder. Het team, dat op dat moment uit zo’n dertig man bestond, besloot aan de slag te gaan met een nieuwe game waarbij deze drie principes opnieuw centraal stonden. Dat spel werd uiteindelijk Pokémon GO, nadat Niantic contact legde met The Pokémon Company. De twee bedrijven lagen elkaar goed, zeker nadat bleek dat de ceo van The Pokémon Company én zijn vrouw fervente Ingress-spelers waren.
Community, community, community
Nauwelijks een jaar nadat Niantic zelfstandig werd, vond de lancering van Pokémon GO plaats. Die ging echter niet geheel vlekkeloos. Servers waren al gauw overbelast waardoor spelers het spel niet in konden, terwijl Niantic slecht communiceerde over updates en verbeteringen in het netwerk. De ontwikkelaar was onvoldoende voorbereid op het grootse succes.
Niantic besteedt veel aandacht aan de ondersteuning van spelers
Niantic zag zich genoodzaakt snel uit te breiden, met de focus op één belangrijk aspect: aandacht geven en tijd nemen voor de community. Het team groeide van 35 man naar meer dan 100, waarvan een relatief groot deel verantwoordelijk is voor de ondersteuning. De ontwikkelaar is actief op Reddit, Twitter en andere plekken waar actief over Pokémon GO gesproken wordt. Elke wijziging of update wordt bovendien vooraf gedeeld met de spelers. Dat, zo claimde Quigley, is één van de redenen dat alle spelers niet na enkele weken alweer vertrokken.
Geplande Pokémon GO-updates
Dus what’s next? Quigley was niet bereid grootse aankondigingen te doen, maar gaf wel aan dat Niantic nog genoeg updates voor Pokémon GO gepland heeft. Zowel in de vorm van meer monsters als door bestaande delen van de game te verbeteren. In de nabije toekomst ligt de focus vooral op gyms.
Quigley ziet het als één van de belangrijkste onderdelen van de game, maar voor vele spelers komen gyms nog niet goed uit de verf. Wat voor verbeteringen we op dit vlak kunnen verwachten is nog niet duidelijk, maar vermoedelijk hoopt Niantic de strijd rondom deze bijzondere locaties te intensiveren. Daarnaast wil het bedrijf spelers bij elkaar brengen middels meer evenementen in de echte wereld.
Niantic is zijn eerste succesje echter niet vergeten. Ingress, dat nog altijd een fanatieke groep spelers heeft, krijgt eind dit jaar een forse update. Volgens Quigley staat er vele nieuwe features en andere verbeteringen op de achtergrond gepland. Ingress wordt nieuw leven ingeblazen, in de hoop verse spelers aan te trekken.
Welke games na Pokémon GO komen, is nog onduidelijk. Volgens Quigley is er ruimte genoeg voor meer games die de virtuele wereld met de echte combineren. Niantic neemt echter de tijd om aan zijn plannen te sleutelen voor het iets nieuws naar buiten brengt. Nog even afwachten, dus.
Lees het laatste nieuws over Pokémon GO
- De 5 beste Android-apps in de Play Store van week 25 – 2020 (21-6-2020)
- Dit zijn de 4 beste AR-games om je luie stoel voor uit te komen (13-6-2020)
- De 4 beste Android-apps in de Play Store van week 11 – 2020 (15-3-2020)
- Begin 2020 vecht je online tegen spelers in Pokémon Go (22-10-2019)
- Nieuwe Pokémon Sleep-game speel je terwijl je slaapt: zo werkt het (29-5-2019)