Het fiasco van de Rabobank-app (en waarom native apps belangrijk zijn)
Redactie

De Rabobank heeft recentelijk zijn Android-app geüpdatet  met een nieuw ontwerp. Helaas mondde de update uit in een groot fiasco, waarin nogmaals duidelijk wordt hoe belangrijk een native app is.

De afgelopen weken waren pittig voor de Rabobank. Ze lanceerden een nieuwe app, vol gepaste trots. De bank publiceerde zelfs een video van de nieuwe app, waarin het liet zien wat er allemaal nieuw was. Het ontwerp van de vorige app is volledig op de schop genomen en vervangen door een nieuwe app, die volgens de Rabobank over een “overzichtelijk ontwerp” beschikt met een “persoonlijke omgeving die draait om jou”.

In plaats van klanten te helpen met hun online bankzaken, zorgt de nieuwe app erover dat er klanten overstappen naar een andere bank. Volgens sommige (inmiddels ex-)klanten is overstappen naar een andere bank zelfs gebruiksvriendelijker dan de app van de Rabobank. Dan moet je jezelf misschien achter de oren krabben en realiseren dat de nieuwe app echt problemen veroorzaakt.

De Rabobank probeert kritiek te sussen door “feedback te verzamelen” en beweert dat lang niet iedereen negatief is. “Je leest nu negatieve dingen omdat vooral dat wordt gedeeld op sociale media. Wil niet zeggen dat iedereen negatief is”, aldus een Rabobank-medewerker via Twitter.

Rabobank-app problemen: een groot fiasco

Het grote probleem van de Rabobank-app is het design. Alle informatie en functies worden in bolletjes getoond, die constant  van locatie en functie veranderen. Dit zorgt ervoor dat je niet gemakkelijk door de app kunt navigeren. Velen klagen daarnaast dat de app belangrijke  features mist, zoals een zoekfunctie en de mogelijkheid om jezelf met een vingerafdruk te authenticeren. De Rabobank meldt dat het druk bezig is om deze features aan de app toe te voegen. Wel rijkelijk laat – een zoekfunctie zou gewoon standaard in de app aanwezig moeten zijn.

schuldvanderabobank

Maar wat nog belangrijker is, is dat de Rabobank gebruikmaakt van een web-app in plaats van een native app. Een native app is ontwikkeld om op een apparaat te draaien. Als je een app puur voor Android ontwikkelt, is dit een native app. Native apps zijn meestal  sneller, maken beter gebruik van de hardware van een apparaat en crashen minder vaak. Bij een bank-app zou je een native-app verwachten, maar de Rabobank heeft gekozen voor een web-app.

rabobankieren2

Een web-app is vergelijkbaar met de mobiele site van, zeg, Android Planet. Een web-app is eigenlijk gewoon een website, maar met het design van een app voor je smartphone of tablet. Het icoontje van de Rabobank start dan ook gewoonweg een veredelde website op, die trager en minder vloeiend reageert op jouw aanrakingen. Web-apps zijn voor de maker gemakkelijker  en goedkoper te ontwikkelen en bij te houden, maar de gebruiker ondervindt vaak nadelen van web-apps.

De Rabobank laat opnieuw zien hoe belangrijk het is om een goede native app voor Android te ontwikkelen, in plaats van volledig te leunen op een web-app. En als zo’n web-app ook nog eens onoverzichtelijk is en belangrijke functies mist, heb je gewoonweg een fout gemaakt. Een fout die de Rabobank vooralsnog niet durft te erkennen of op te lossen.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.