android storageTe weinig opslagruimte op je Android-toestel? ZumoDrive had ooit plannen om een Android-applicatie uit te brengen die toegang geeft tot vrijwel oneindige opslagruimte, maar dat is er tot nu toe niet van gekomen. Gelukkig zijn er ook ontwikkelaars die al wel iets te bieden hebben, zoals Android Storage. Deze ontwikkelaar biedt meerdere applicaties aan voor het opslaan van muziek (AStunes), video’s (AScinema), zelfgemaakte filmpjes (AScamcorder) en foto’s (ASpics) en zelfgemaakte foto’s (AScamera). Wil je al deze oplossingen in één bundel, dan moet je ASrevolution installeren, een complete suite voor het opslaan van foto’s, video’s, muziek en andere bestanden.

Android Storage levert 3GB gratis opslagruimte mee, dat je kunt uitbreiden met een betaald account van $36 per maand voor 200GB opslagruimte. Kleinere accounts zijn er ook, vanaf 10GB voor $3 per maand. Het mooie van oplossingen zoals Android Storage is dat je niet beperkt bent tot je SD-geheugenkaartje en dat je ook niet steeds het kaartje hoeft te wisselen. Toch is die online opslagruimte niet overal geschikt voor. Het is prima om er video’s en foto’s op te slaan, maar de kaarten van je navigatiesoftware kun je toch beter lokaal op je geheugenkaartje bewaren.

Bij het openen van ASrevolution zie je de verschillende onderdelen: Tunes, Pics, Video, Camera en Camcorder. Eerst zul je (via de browser) een account moeten aanmaken, dat voor alle onderdelen geldig is. Hou je niet zo van het priegelwerk bij het invullen van een webformulier, dan is het dus slim om dat vooraf alvast op de website van Android Storage te doen. Dat is überhaupt wel handig om te doen, omdat je bestanden zult moeten uploaden waartoe je op de telefoon toegang wilt hebben. De webinterface ziet er op de desktop als volgt uit:

android storage

Na het inloggen in de Android-applicatie heb je toegang tot alle onderdelen. Wat opvalt, is dat ASrevolution inderdaad een bundeling is van losse apps. Niet dat je ze steeds apart moet opstarten en dat er 5 icoontjes in de programmalijst verschijnen, maar de instellingen zijn bij elk onderdeel weer verschillend. Zo kun je bij het onderdeel Tunes aangeven dat de muziek continu moet spelen en/of dat de nummers in willekeurige volgorde afgespeeld moeten worden. Het onderdeel Pics (foto’s) heeft geen nadere instellingen, behalve dan de accountinformatie die je ook bij andere onderdelen kunt invullen. Gelukkig hoef je dit inloggen maar bij één onderdeel van ASrevolution te doen.

Het uploaden van je content naar Android Storage is een klusje dat je het beste ’s nachts kunt doen, terwijl je ligt te slapen. De uploadsnelheid is afhankelijk van je provider, maar kwam bij mij niet boven de 70 kB/s uit dus voor een muziekalbum moet je rekenen op zo’n twintig minuten. De bestanden mogen per stuk maximaal 1GB groot zijn, dus alleen bij grote films zou je tegen een probleem aan kunnen lopen.

ASrevolution is eenvoudig in gebruik en doet z’n werk uitstekend. De 3GB gratis opslag is een welkome aanvulling op de toch wel beperkte opslagruimte van de meeste Android-toestellen. Zelf gebruik ik Android Storage vooral voor het opslaan van muziek en video’s, die ik niet altijd onder handbereik hoef te hebben. Een nadeel is dat ASrevolution niet is berekend op het meenemen van documenten (Word, Excel, PDF) maar daar is een oplossing voor in de maak: ASdisk. ASrevolution krijgt daarom van mij op dit moment een 8 omdat er ruimte is voor kleine verbeteringen: meer instellingen en de mogelijkheid om ook ‘gewone’ documenten te tonen.

Android Storage