moviemeterMovieMeter is voor veel mensen een bekende website om meer informatie over films op te vragen, zoals acteurs, reviews en een samenvatting van het plot. Met goedkeuring van MovieMeter heeft ontwikkelaar Wouter Goossens nu een niet-officiële Android-applicatie uitgebracht, waarmee je de filminformatie ook op je Android-toestel beschikbaar hebt. De applicatie MovieMeter is nu te vinden in de Android Market en biedt een deel van de functionaliteit die je ook op de website vindt.

Dat was voor ons genoeg reden om meteen even te gaan kijken wat je precies aan deze applicatie hebt. Bij het opstarten van MovieMeter zie je onderaan het scherm de tabbladen Bioscoop, Videotheek, Televisie en Zoek. Dat spreekt voor zich: wil je kijken wat er op dit moment op tv te zien is, dan ga je naar het tabblad Televisie en zie je welke films je de komende dagen kunt kijken. Er staat bij elke film een sterrenwaardering, informatie over speelduur, regisseur, acteurs, het plot en reviews van kijkers. Het is ook mogelijk om gegevens van tienduizenden andere films op te vragen.

Is het wat? Ja! Na een tijdje proberen ben ik enthousiast over de applicatie. Alle films zijn voorzien van een coverfoto, alle informatie die je nodig hebt om te beslissen welke (bioscoop)film je gaat kijken. De informatie wordt je wat mij betreft beter aangeleverd dan via de website: je krijgt meteen een overzichtelijk lijstje met films voor je neus, de applicatie is snel en geeft je in één oogopslag alle informatie. Extra’s zoals een linkje naar IMDb ontbreken, maar dat heb ik tijdens het gebruik eigenlijk helemaal niet gemist. Op één punt zou de applicatie nog wel verbeterd kunnen worden: bij de zoekfunctie. Als je een zoekbegrip invoert is er maar een klein gedeelte van het scherm om de resultatenlijst te bekijken. De rest van het scherm wordt ingenomen door het nogal forse zoekvak, de groot uitgevallen tabbladen onderin het scherm en het schermtoetsenbord (bij portretweergave). De lijst is daardoor lastig te doorzoeken. Ook kun je geen aanvullende voorwaarden stellen, bijvoorbeeld filteren op genre of jaar.

MovieMeter biedt precies de informatie die je onderweg nodig hebt om te kunnen beslissen of je een bepaalde film wilt bekijken. De informatie voor bioscoop, televisie en videotheek is overzichtelijk, verschijnt snel in beeld en is prettig om te lezen. Maar de zoekfunctie mag wat ons betreft nog wel wat verfijnd worden, zowel wat zoekmogelijkheden als wat weergave van de resultatenlijst betreft.