Waarom 2016 een zwaar jaar wordt voor Samsung
Redactie

Samsung verwacht dat 2016 een moeilijk jaar gaat worden. Het bedrijf wijt dit aan de zwakke wereldeconomie en meer concurrentie op hun belangrijkste afzetmarkten.

Samsung 2016 vooruitzichten

Dit zei Samsung-ceo Kwon Oh-hyun tijdens zijn nieuwjaarstoespraak. Hij voegde toe dat de zwakke, globale economische groei, onder meer veroorzaakt door onzekerheid over financiële risico’s in opkomende landen, waarschijnlijk zal aanhouden in 2016 wat zijn invloed zal hebben op de omzet van het bedrijf. Eerder werd al voorspeld dat het bedrijf dit jaar 12 procent minder smartphones zal verschepen dan in 2015. Deze daling zal naar verwachting plaastsvinden  in markten waar Samsung een kleiner aandeel heeft.

Samsung 2016 vooruitzichten

Hoewel de ceo  verder geen voorspellingen doet,  ziet het ernaar uit dat de resultaten van het vierde kwartaal lager zullen uitvallen dan tot nu toe werd verwacht. De daadwerkelijke cijfers worden aanstaande vrijdag bekendgemaakt. In oktober maakte Samsung al bekend dat de  omzet van het vierde kwartaal lager zou liggen dan die van een kwartaal eerder. De marktwaarde van Samsung daalde dit jaar met 8 miljard dollar.

Samsung is onder meer actief op de markt voor geheugenchips en smartphones, en ziet zijn concurrentie in deze gebieden fors toenemen. Toch zag  het bedrijf de afgelopen tijd wel zijn winst groeien, vooral dankzij de  Galaxy Note 5, tablets en componenten.

Toenemende concurrentie

Het is juist op de markt  voor high-end-smartphones waar  Samsung zijn concurrentie sterker ziet worden. Zo verliest Samsung veel klanten aan Apple. Daarnaast heeft het Koreaanse bedrijf veel te duchten van Chinese, low-budget fabrikanten als Xiaomi.  Samsung wil met de laatste groep de strijd aangaan en zet  voornamelijk in  op de verkoop van zijn midrange Galaxy A-smartphones en goedkopere  Galaxy J-serie.  Ook verschijnt in de eerste helft van 2016 de high-end Galaxy S7.

Wereldwijd verscheept Samsung nog steeds de meeste smartphones. Van alle 355 miljoen exemplaren die in het derde kwartaal werden verscheept, was de Koreaanse fabrikant verantwoordelijk voor 23,6 procent terwijl Apple ‘slechts’ 13,5 procent van de smartphones leverde.

In 2015 bracht Samsung de Galaxy S6 uit. De high-end-smartphone was wel redelijk populair was maar nog steeds niet het daverende succes was waar door het bedrijf op werd gehoopt, onder meer doordat er te weinig exemplaren van de populairdere Galaxy S6 Edge waren gefabriceerd. Door de tegenvallende  verkopen werd JK Shin, hoofd van de smartphonetak, onlangs vervangen.

Het laatste nieuws over Samsung

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.