‘Galaxy A-serie is groot succes, Samsung comfortabel marktleider’
Dennis de Vries

Toestellen als de Samsung Galaxy A50 en Samsung Galaxy A40 zijn een groot succesnummer. De betaalbare smartphones zorgen dat Samsung een marktaandeel van 40 procent in Europa bemachtigt.

Samsung Galaxy A-serie succes

Samsung verscheepte 18,3 miljoen smartphones in Europa in het tweede kwartaal van dit jaar. Dat is bijna 20 procent meer dan in dezelfde periode van 2018. Het is voor het eerst in vijf jaar dat het bedrijf weer een marktaandeel van 40 procent in handen heeft op het continent, zo meldt marktonderzoeker Canalys in een kwartaalrapport.

Samsung Galaxy A-serie succes

Voor Samsung is vooral de A-serie smartphones een enorm succes, meldt Canalys. Volgens hun onderzoek zijn alleen van de Samsung Galaxy A10, Galaxy A20e, Galaxy A40 en Samsung Galaxy A50 al in totaal 12 miljoen exemplaren verscheept. Dat is meer dan andere fabrikanten wisten te verschepen met hun totale aanbod aan toestellen.

Samsung Galaxy A50 meest ingekocht

In de top 5 van meest verscheepte toestellen staan dan ook drie toestellen uit de Samsung A-serie. De Samsung Galaxy A50 is met afstand het meest ingekocht door en verscheept naar winkeliers en providers. Xiaomi weet met de Redmi Note 7, waarvan 2 miljoen stuks verscheept werden, een derde plaats te pakken. Op vijf staat de Apple iPhone XR, die volgens Canalys 1,8 miljoen keer verscheept werd. Dure vlaggenschepen, zoals de Samsung Galaxy S10 of Huawei P30, komen in de lijst niet voor.

→ Video: Samsung Galaxy A50 is een fijn Galaxy S10-alternatief

Directe concurrenten van Samsung zagen hun totaal aantal verscheepte smartphones flink dalen. Huawei, die na Samsung het grootste marktaandeel in Europa heeft, leverde in Europa 8,5 miljoen toestellen. Dat is een daling van 16 procent, waarschijnlijk veroorzaakt door het handelsverbod. Apple, op nummer drie, verscheepte 6,4 miljoen telefoons, een daling van 17 procent.

Xiaomi groeit het hardst in Europa

Grote winnaar in het afgelopen kwartaal was fabrikant Xiaomi. Die wist in het vorige kwartaal een vierde plek te bemachtigen door 4,3 miljoen smartphones te verschepen. Dat is een stijging van 48 procent. “De kracht van Xiaomi ligt in landen die gevoelig zijn voor de prijzen van de toestellen”, zegt analyst Mo Jia. “Maar het merk kan ook op meer vertrouwen rekenen bij verschillende providers”.

Lees meer over Samsung

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.