Samsung kampt met dalende omzet: verkoop Galaxy S9 stelt teleur
Thomas Haenen

Voor het eerst in lange tijd daalt de omzet van Samsung. Eén van de belangrijkste oorzaken: de Galaxy S9 doet het minder goed dan gehoopt. Dit is waarom.

Samsung Galaxy S9 verkoopcijfers vallen tegen

Samsung boekte in het tweede kwartaal een winst van omgerekend 11 miljard euro op een omzet van 45,2 miljard euro, zo blijkt uit kwartaalcijfers die het bedrijf presenteerde. Het is een omzetdaling van 4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is opmerkelijk: het is de eerste keer dat de omzet daalt in ruim een jaar tijd.

Vooral de tv-divisie van Samsung deed goede zaken in het afgelopen kwartaal; veel consumenten kochten nieuwe televisies voor het WK Voetbal. Ook de geheugenchips van Samsung, gebruikt in veel smartphones, laptops en andere apparaten, zorgden voor veel winst. De omzetdaling komt dan ook voor een groot deel door de mobiele divisie. De verkopen van de Galaxy S9 zijn ‘langzaam’, en zachter dan verwacht, zo geeft het bedrijf aan in de kwartaalcijfers. Een verklaring geeft men niet, maar dit is waarom wij denken dat de verkoopcijfers tegenvallen.

1. Relatief weinig vernieuwing

Eerlijk is eerlijk: de Samsung Galaxy S9 is niet het spannendste toestel. De smartphone heeft hetzelfde design en schermformaat als zijn voorganger. Die voorganger is inmiddels bovendien een stuk goedkoper, maar nog altijd erg goed. Waarom zou je dan de hoofdprijs betalen voor het nieuwe model, als er ogenschijnlijk weinig extra’s tegenover staan?

samsung galaxy s9 review

De meest opvallende nieuwe feature, de dubbele camera, is bovendien alleen op de duurdere Galaxy S9 Plus te vinden. Vrijwel alle andere verbeteringen vallen niet direct op. Superslowmotion, vlottere hardware en AR Emoji: leuk, maar niet heel onderscheidend. Echte innovatie laat waarschijnlijk niet heel lang op zich wachten: Samsung zou volgend jaar een opvouwbare smartphone lanceren.

2. Sterke concurrentie

De concurrentie met Apple zijn ze bij Samsung wel gewend, maar op Android-gebied had het Koreaanse bedrijf vaak het rijk alleen. In landen als Nederland had Samsung jarenlang geen enkel bedrijf dat serieuze concurrentie bood. Van alle vlaggenschepen die hier verkocht werden, was een ruime meerderheid van Samsung afkomstig.

Inmiddels ligt dat wel anders. De Huawei P20 en P20 Pro weten bijvoorbeeld behoorlijk door te breken. Verschillende webwinkels vertellen ons dat Huawei het dit voorjaar soms beter deed dan de Galaxy S9. Dat was een paar jaar geleden nog ongehoord. Wel is het begrijpelijk: met zijn driedubbele camera heeft de P20 Pro een opvallende feature die de aandacht naar zich toe trekt. Tegelijkertijd weten ook nieuwe bedrijven als Nokia wat marktaandeel bij Samsung weg te snoepen, vooral in het budgetsegment.

3. Hoge adviesprijs

Bij een goedkoop toestel zijn consumenten eerder bereid een oogje dicht te knijpen, maar helaas lanceerde de Galaxy S9 voor 849 euro. Dat was 50 euro meer dan de Galaxy S8 bij zijn release kostte. Bovendien was de S9 met die prijs zowat het duurste nieuwe smartphone die begin dit jaar verscheen.

project treble 2018

Samsung lijkt dit pijnpunt gelukkig direct aan te pakken. Het toestel is nu, slechts vier maanden na de release, al voor minder dan 600 euro te vinden bij sommige winkels. Met een tijdelijke Galaxy S9 cashbackactie krijgt iedereen die het toestel deze zomer koopt bovendien honderd euro extra teruggestort. Daarmee is de S9 opeens een stuk betaalbaarder, en nog maar half zo duur als bijvoorbeeld de iPhone X.

Het laatste nieuws over Samsung

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.