Samsung wil dit jaar nog 14 miljard dollar (zo’n 10,3 miljard euro) spenderen aan advertenties en marketing. Het Samsung marketingbudget is daarmee hoger dan het bruto binnenlands product van IJsland.
Door zoveel geld te pompen in zijn marketingactiviteiten wil de Zuid-Koreaanse fabrikant ervoor zorgen dat de merknaam Samsung net zo tot de verbeelding spreekt als Apple dat doet. Momenteel heeft Samsung een marktwaarde van circa 227 miljard dollar, omgerekend ruim 167 miljard euro. De marktwaarde van Apple ligt beduidend hoger: 340 miljard euro.
Lees verder na de advertentie.
Inzet Samsung marketingbudget niet altijd even goed
Er zijn echter twijfels over de manier waarop Samsung zijn marketingbudget inzet. Zo sponsorde de fabrikant een festival voor korte films in Australië dat slecht werd beoordeeld vanwege de schaamteloze plaatsingen van producten in een reeks van ‘achter de schermen’-video’s.
Ook lagen enkele campagnes die Samsung lanceerde in de VS en Zuid-Afrika onder vuur vanwege de seksistische manier waarop giechelende vrouwen in de reclames werden getoond.
Volgens Oh Jung-suk, een professor aan de universiteit van Seoul, doet de fabrikant teveel zijn best om een bepaald imago na te streven. “Ze slagen er niet in hun ambitie en de manier waarop ze door consumenten op dit moment worden gezien, met elkaar in lijn te brengen”, aldus de professor.
Lees meer over Samsung
- Dit zijn de 5 beste alternatieven voor de Samsung Galaxy S23 (2-2)
- Samsung Galaxy S23, S23 Plus of S23 Ultra: welke past het best bij jou? (ADV) (2-2)
- Downloaden: de wallpapers van de Samsung Galaxy S23 (2-2)
- Zó lang krijgt de Samsung Galaxy S23 updates (2-2)
- Samsung Galaxy S23 heeft nóg snellere Snapdragon 8 Gen 2-chip: zo zit het (2-2)