Samsung tabletmarktSamsung heeft momenteel een aandeel van 22,3 procent op de wereldwijde tabletmarkt, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IDC. De elektronicafabrikant verscheepte in het eerste kwartaal van 2014 11,2 miljoen tablets; een stijging van 32 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013. Apple is momenteel marktleider met een aandeel van 32,5 procent, maar zag het aantal verscheepte tablets juist afnemen met 16,1 procent. De totale tabletmarkt was in het eerste kwartaal goed voor 50,4 miljoen exemplaren, maar de groei bleef steken op 3,9 procent.

Uit de cijfers van IDC blijkt dat Samsung het goed doet en samen met Apple de top 5 aanvoert van populairste tabletmerken. Op afstand volgen Asus (5 procent), Lenovo (4,1 procent) en Amazon (1,9 procent), maar alleen Lenovo noteerde de afgelopen periode groei.

Galaxy Tab 4 tabletmarktHet gaat te ver om te zeggen dat Apple moeilijkheden ondervindt op de tabletmarkt, maar nieuwe toestellen van de fabrikant worden pas in het najaar verwacht. De kans is daarmee aanwezig dat Samsung, wanneer het bedrijf later deze maand de Galaxy Tab 4-serie uitbrengt, verder zijn marktaandeel zal uitbreiden.

De tablets verschijnen in drie formaten (7 inch, 8 inch en 10,1 inch) en zijn voorzien van een WXGA-scherm met een resolutie van 1280 bij 800 pixels, een achterkant van kunstleer en Android met TouchWiz. Daarnaast hebben ze alle drie dezelfde 1,2GHz-quadcore-processor en 1,5GB aan werkgeheugen. Verder hebben de Tab 4“²s met een 10,1 en 8 inch-scherm 16GB aan uitbreidbaar opslaggeheugen, terwijl de 7 inch-variant het doet met 8GB of 16GB dat is uit te breiden met een micro-sd-kaartje.

Tot slot beschikken de Android-tablets over een 3 megapixel-camera aan de achterzijde, zonder ledflitser. De frontcamera schiet kiekjes met maximaal 1,3 megapixels. 3G- of 4G-ondersteuning is optioneel.

Lees het laatste Samsung nieuws

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.