Dit is Googles nieuwe app-ontwikkelingsmethode Sky
Redactie

Google werkt aan een nieuw alternatief voor Java genaamd Sky, dat 120 frames per seconde (fps) ondersteunt en eveneens crossplatform is waardoor apps ook op andere platformen kunnen draaien.

Een vroege versie van Sky is inmiddels te vinden op codewebsite Github. Sky is gebaseerd op Googles eigen ontwikkelingstaal Dart, die bedoeld is om web-apps voor Chrome te ontwikkelen. Google introduceerde Dart enkele jaren geleden om zich meer te richten op de ontwikkeling van web-apps. Het voordeel van deze apps is dat ze op allerlei systemen kunnen draaien, van Android tot Windows of iOS. En dat biedt mogelijkheden voor zowel Google als ontwikkelaars.

Dit zijn de voordelen van Sky

Naast multiplatform ondersteunt de nieuwe codetaal ook 120 fps.  Huidige programmeertalen kunnen vooralsnog alleen 60 frames per seconde aanbieden, waardoor een verdubbeling beduidend soepelere apps en animaties zouden opleveren. Een ander groot voordeel van Sky is dat het voor ontwikkelaars mogelijk wordt om updates voor apps vanaf de server door te voeren, waarna alle apps automatisch worden geüpdatet – net zoals je een website ook niet hoeft up te daten.

Op dit moment heeft Eric Seidel van het Sky-team een app getoond die met de nieuwe programmeertaal is ontwikkeld. De app, genaamd Sky Demo, is te downloaden in Google Play en dient als voorbeeld voor de prestaties van Sky.

Bekijk Googles  presentatie over Sky

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.