Android-smartwatchverkoop stijgt terwijl algehele markt daalt
Erwin Vogelaar

Afgelopen kwartaal zijn er 32 procent minder smartwatches verkocht dan een jaar eerder. Toch ligt deze daling niet bij de Android-markt.

Smartwatchverkoop

De verkoop van smartwatches is voor het eerst gedaald. In het tweede kwartaal van 2016 zijn er maar liefst 32 procent minder smartwatches verkocht dan hetzelfde kwartaal in 2015. Dit blijkt uit cijfers van de International Data Corporation. Terwijl smartwatchverkopers in het tweede kwartaal van 2015 maar liefst 5,1 miljoen smartwatches hebben verkocht, waren dat er in 2016 nog maar 3,5 miljoen. Toch ligt dit niet aan de verschillende Android-smartwatches. De daling ligt compleet bij Apple.

smartwatchverkoop

Hoewel Apple met 1,6 miljoen verkochte Apple Watches nog aan de top zit, zijn er in het tweede kwartaal van 2016 maar liefst 55 procent minder Apple Watches verkocht dan vorig jaar. “Consumenten hebben de aankoop van een smartwatch begin 2016 afgehouden in afwachting van een hardwareverversing, terwijl verbeteringen in watchOS pas later dit jaar worden verwacht”, stelt Jitesh Ubrani van IDC.

Ondertussen gaat het op de Android-markt meer dan goed. Zo is de verkoop van smartwatches bij Samsung in een jaar met 51 procent gestegen, gaat Lenovo maar liefst met 75 procent vooruit, doet LG het ook niet onaardig met een stijging van 26 procent en weet Garmin met 25 procent te stijgen. Hierdoor haalt Android bijna Apple in. Apple had namelijk in het tweede kwartaal van 2015 nog 72 procent van de smartwatchmarkt in handen, maar dat was in 2016 nog maar 47 procent.

Nexus smartwatch

Zodra Apple de tweede versie van Apple Watch introduceert, zal het bedrijf ongetwijfeld weer een groter deel van de smartwatchmarkt in beslag nemen. Toch laat Google het hier niet bij zitten. Google zou namelijk bezig zijn met twee eigen Android Wear-smartwatches. Hoe die er mogelijk uit gaan zien kun je hier bekijken. Android Wear-horloge zijn ook op de iPhone te gebruiken. “Verdere ontwikkeling van de platformen, mobiele connectiviteit en meer apps wijzen op een smartwatchmarkt dat constant aan verandering onderhevig is”, stelt Ramon T. Llamas van IDC. “Dit zal een bredere markt aanspreken, wat leidt tot een groeiende markt.”

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.