Sony toont conceptversie wearable en touchscreen-projector
Jarno Stinissen

Op het South by Southwest-festival heeft het ontwikkelteam van Sony, genaamd Future Lab, een concept van ‘Wearable N’ gepresenteerd die je van relevante informatie voorziet, en een projector die van je tafel één groot touchscreen maakt.

Wearable Concept N

Gadget N is een U-vormig apparaat dat om de nek gedragen wordt en de gebruiker van gewenste informatie voorziet. De testversie in Texas kon gebruikers informatie doorgeven over het weer, nieuws en restaurants in de buurt.  In de aparte ‘ketting’ van Sony zit een ingebouwde camera die uitgerust is met bewegingssensoren. Wanneer je foto’s en video’s met het apparaat maakt, worden deze altijd recht gemaakt, ook als de ‘N’ scheef hangt.

De wearable is uitgerust met vier microfoons die stemcommando’s opvangen, en ingebouwde speakers om de gebruiker van informatie te voorzien. Sony heeft het apparaat echter ook getoond met zogenaamde ‘open-ear headphones’, waarbij de oordopjes geplaatst worden achter het oor, zodat het omgevingsgeluid gewoon hoorbaar blijft.

Sony’s interactieve projector

Ook heeft Sony’s Future Lab een conceptversie van een interactieve projector getoond, die van je tafel één groot touchscreen maakt. De nog naamloze projector maakt gebruik van dieptesensoren en motion tracking om te weten wanneer voorwerpen verplaatst worden. Op het Mobile World Congress in Barcelona dit jaar was er al een soortgelijke projector te zien, waarmee enkele simpele features werden getoond, zoals het bekijken van een agenda.

Sony Future Lab

Met de nieuwe prototypeversie toonde Sony het boek van Alice in Wonderland, dat dankzij de project tot leven komt. Op de tafel is het mogelijk om animaties van het boek te verslepen via je hand en te laten reageren op objecten die op de tafel staan, zoals een theekop of een pakje kaarten.

Alhoewel de projector op de beurs qua mogelijkheden nog redelijk gelimiteerd is, heeft hij wel potentie. De projector kan in de toekomst gebruikt worden om boeken interactief te maken voor bijvoorbeeld het onderwijs. Of natuurlijk om toffe games letterlijk op de huiskamertafel te spelen. Op basis van de feedback die Sony krijgt op de concepten, wordt bepaald of het product op de consumentenmarkt verschijnt.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.