Sony-logoSony verwacht in het huidige boekjaar een verlies van maar liefst 1,7 miljard dollar. Dit zou voornamelijk komen door de teleurstellende verkoop van smartphones en tablets. Vooral de midrange- en budgettoestellen van Sony verkopen slecht, waardoor het bedrijf is genoodzaakt om voor een nieuwe koers te kiezen.

De eerder vastgestelde strategie, waarbij vooral werd ingezet op de verkoop van zoveel mogelijk toestellen met minimale  winstmarges, werkt niet. Hiermee  hoopte Sony snel meer marktaandeel en hogere verkoopcijfers te behalen, maar vooralsnog  blijkt dat weinig succesvol.

Sony verlies zorgt voor andere focus

Sony Xperia Z3 CompactDe mobiele tak van Sony (ook wel Sony Mobile Communications genoemd) zal zich de komende tijd voornamelijk richten op het verkopen van high-end toestellen met grotere winstmarges, zoals de Xperia Z3. Het bedrijf kondigde al eerder aan minder smartphones uit te brengen, waardoor veel midrange- en budgettoestellen ‘sneuvelen’.

Het gaat overigens al langer niet best met Sony. Begin dit jaar werd een verlies van 360 miljoen dollar verwacht, maar dit is dus fiks hoger uitgevallen. Sony heeft in de lagere segmenten veel concurrentie van marktleider Samsung en fabrikanten als Huawei en Motorola. Het bedrijf heeft enerzijds moeite zich te onderscheiden en anderzijds worden veel midrange- en budgetsmartphones niet bijgewerkt naar een nieuwere Android-versie, hoewel ze op papier KitKat prima kunnen draaien. Dat zorgt voor verontwaardiging bij gebruikers van de toestellen.

Lees meer over Sony

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.