starbucks closestStarbucks is bezig om een Android-app te ontwikkelen en hoewel dat voorspoedig verloopt heeft topman KC MacLaren toch wat kritiek. In een interview legt hij uit dat ontwikkelaars te maken hebben met een “watered down experience”. De ontwikkelaars moeten kiezen voor de meest gangbare functies, om te zorgen dat de apps bruikbaar zijn op zoveel mogelijk apparaten. Ze kunnen daarom niet helemaal los gaan qua functionaliteit. Gebruik je een hoop functies zoals de accelerometer, de camera en de gyroscoop, dan wordt dat verschillend afgehandeld op verschillende apparaten. Daardoor kun je niet precies doen wat je wilt. Mogelijk moet je functies achterwege laten, omdat je het gewoon niet goed werkend krijgt. Volgens MacLaren is de variatie in toestellen juist een nadeel voor ontwikkelaars. Overigens beweert hij zelf nergens last van te hebben bij het ontwikkelen van de Starbucks-app…

Beperkingen zijn er overigens niet alleen gebonden aan bepaalde platformen, maar hebben te maken met de gebruikerservaring. MacLaren verwacht niet dan mensen drankjes vanaf hun iPhone gaan bestellen. Ook ziet hij weinig zin in het ontwikkelen van een tablet-app, omdat het scannen van een barcode vanaf een iPad “niet echt zinvol is”. In de Amerikaanse vestigingen van Starbucks kun je wel met een app afrekenen. De app toont een 2D-barcode die gekoppeld is aan je creditcard of Starbucks-kaart, maar daarbij heeft de kassier wel eerst handmatig je bestelde drankjes ingevoerd op de kassa.

In de Android Market zijn al diverse niet-officiële Starbucks-apps te vinden, zoals de hierboven getoonde ‘Closest Starbucks’ waarmee je kunt navigeren naar de dichtstbijzijnde Starbucks-vestiging.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.