Opinie: op Samsung’s sociale netwerk zit niemand te wachten
Michel van 't Klaphek

Samsung komt mogelijk met een nieuw sociaal netwerk op de proppen: Uhsupp. Wat ons betreft een kansloze missie. In dit artikel lees je waarom.

Waarom Uhsupp geen succes wordt

Eind januari heeft Samsung een nieuw handelsmerk aangevraagd in Zuid-Korea. Het gaat hier om een ‘sociaal medium netwerk’ met de naam Uhsupp. Volgens Android Authority wordt deze app mogelijk standaard vooraf geïnstalleerd op de Samsung Galaxy S9 en Samsung Galaxy S9 Plus.

Lees ook: Samsung Galaxy S9 volledig uitgelekt: dit moet je weten

Er is natuurlijk niks mis met nieuwe dingen proberen. Toch denken we niet dat Samsung er verstandig aan doet een eigen sociaal netwerk te beginnen. Deze mening verdedigen we aan de hand van twee argumenten.

1. Wat is het doel van Uhsupp?

Ten eerste: in welke behoefte voorziet Uhsupp eigenlijk? Welk ‘probleem’ lost de app op? Alhoewel we niet precies weten hoe de app werkt, liet de Galaxy S9-aankondigingsposter wel het één en ander los. Zo is de slogan van het vlaggenschip “The camera. Reimagined”. Mogelijk slaat deze reclameleus ook op Uhsupp en draait de app dus om het delen van foto’s. Volgens geruchten zou je ook je locatie kunnen toevoegen.

Welke apps doen dit momenteel al? Juist: onder meer Instagram en Snapchat. Bij beide apps kun je op de één of andere manier duidelijk maken waar je bent, bijvoorbeeld door het toevoegen van een sticker in je foto of video. Bovendien kun je bij beiden onderling contact hebben met vrienden door middel van direct messages (DM).

Qua functionaliteit lijkt de dienst dus nog het meest op een aangepaste versie van Foursquare. Deze app, waarmee gebruikers punten kunnen verdienen door in te checken bij restaurants, was aan het begin van het smartphonetijdperk populair. Foursquare bestaat nog, maar speelt inmiddels geen rol van betekenis meer.

2. (Te) forse concurrentie

Daarbij ondervindt Samsung te hevige concurrentie. Zo heb je Facebook om contact te onderhouden met vrienden en kennissen, Instagram voor het delen van foto’s, video’s en verhalen, LinkedIn voor zakelijk contact en Twitter om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.

Al deze netwerken zijn in meer of mindere mate populair door een unieke functie. Facebook is heel ‘algemeen’: zowel je baas, beste vriend, bedrijven als je oma zijn er te vinden. Instagram draait om het communiceren met je vrienden door middel van foto’s en video’s. Ook de mogelijkheid om direct berichten naar elkaar te versturen, en de Story-functie, zijn populair.

LinkedIn vindt gretig aftrek in het zakenleven en wanneer je op zoek bent naar een baan, is het één van de eerste websites die je moet bezoeken. Twitter kende een vliegende start, alhoewel het de laatste jaren niet echt wil vlotten. Momenteel is het vooral populair onder bijvoorbeeld journalisten. Ook kun je het nieuws nog steeds uitstekend via Twitter volgen.

Een sociaal netwerk heeft een bepaalde hoeveelheid aan gebruikers nodig om succesvol te zijn. We zien Uhsupp niet zo snel honderden miljoenen mensen aan zich binden. Zeker niet wanneer je ziet dat zelfs apps als Snapchat, dat rond 2016 zeer populair was, het momenteel al lastig hebben.

Lees ook: Opinie: Hoe moet het nu verder met Snapchat?

Waarom Samsung een eigen sociaal netwerk wil

Waarom ontwikkelt Samsung dan toch een sociaal netwerk? Vermoedelijk om een sluitend ecosysteem te creëren. Dit is een trend die we ook bij andere fabrikanten zien. Apple doet bijvoorbeeld hetzelfde, door allerlei soorten apps naadloos in elkaar te integreren. Zodra je je hele hebben en houden aan zo’n systeem hebt gekoppeld, wissel je minder snel van telefoon.

samsung pay

Waarschijnlijk wil Samsung hetzelfde bewerkstelligen. Zo lanceerde het bedrijf Samsung Pay, waarmee je met je telefoon kunt afrekenen bij kassa’s. Door meerdere onderscheidende functies aan hun telefoons toe te voegen probeert Samsung zo een unieke positie te verwerven. Vanuit bedrijfstechnisch oogpunt is het dus geen gekke stap. Toch denken we dat Uhsupp geen succes zal worden.

Het laatste nieuws over Samsung

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.