Verslag Droidcon Nederland 2011: "Alles over Android en meer" Het grootste Android-evenement van Nederland is deze week gehouden en Planet Android was natuurlijk van de partij. Veel ontwikkelaars en Android-enthousiastelingen hebben twee dagen op Droidcon Nederland rondgezworven om zoveel mogelijk informatie in te winnen over Google’s mobiele besturingssysteem. Zo kon er met tablets worden gespeeld, werd Buienalarm gekozen als app van het jaar maar was het voornamelijk te doen om de vele interessante sprekers. Zo gaf Google een klein kijkje in de keuken, kregen ontwikkelaars het advies om awesome apps te maken, werd duidelijk waarom freemium aps zo goed scoren en vlogen de USB-rakketten je om de oren. Iedereen die er niet bij was kan hier het uitgebreid verslag van Droidcon 2011 lezen.

Nick Butcher (Google) – Android Developer Advocat

De conferentie ging van start met een keynote van Nick Butcher van het Android-team. Hij helpt ontwikkelaars met het verbeteren van hun Android-apps door het geven van feedback en advies. De speech begon met het succes van Android en de snelle groei van Google’s mobiele besturingssysteem en mobiele telefoons in het algemeen. Er zijn nu zo’n 5 miljard mobieltjes wereldwijd en binnen niet al te korte tijd zal iedereen een of meerdere mobiele telefoons hebben.

Nick Butcher (Google) - Android Developer Advocat

Het voornaamste advies van Butcher is dat ontwikkelaars apps awesome moeten maken. Het is niet meer genoeg om een goede app te maken omdat je dan niet meer opvalt tussen de rest van het aanbod. Een wijze tip voor ontwikkelaars is om een designer aan te nemen zodat apps er beter uit komen te zien. Met de komst van Ice Cream Sandwich begint Google steeds meer nadruk te leggen op goede ontwerpen en dat bleek ook uit de keynote.

Ook moet er beter worden nagedacht over verschillende schermgroottes. Aangezien Android op kleine telefoonschermen en grote tabletschermen draait moet ook het ontwerp van de app dusdanig zijn dat er gemakkelijk tussen schermgroottes gewisseld kan worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van responsive design en ook dit wordt aangeraden bij het ontwikkelen van applicaties voor Android.

Tequilla – Freemium model

Tequilla is een grote ontwikkelaar en een voorstander van het freemium-model. Hierbij worden apps gratis aangeboden waarbij gebruikers als ze willen meer features zoals nieuwe thema’s of virtueel geld kunnen kopen in de app zelf. Het blijkt dat dit een zeer goed model is voor ontwikkelaars om geld mee te verdienen en gebruikers hier ook blij mee zijn. Zo hoeven ze niet naar ongewenste reclames te kijken en omdat de app gratis is zal het aantal gebruikers ook drastisch toenemen. Zo gaf Tequilla aan dat haar apps gemiddeld 2.000 keer meer worden gedownload als ze gratis zijn dan betaald.

Naast het gratis aanbieden van apps in de Android Market is het ook belangrijk om naar alternatieve bronnen te kijken zoals GetJar en Appia. Ook daar zijn applicaties aan te bieden en kun je zo meer gebruikers bereiken. Dit is vooral aan te raden als je niet al te veel geld te besteden hebt voor uitgebreide reclamecampagnes. Daarnaast moeten ontwikkelaars ook goed weten wie hun doelgroep zijn en erachter komen wat ze precies willen. Als gebruikers blijer zijn met de app is de kans ook groter dat ze deze aan anderen aanraden en bereid zijn te betalen voor sommige features.

Tawkon – Mobiele telefoonstraling

Tawkon is gespecialiseerd in het meten van straling die mobiele telefoons afgeven. Er is veel onduidelijkheid over wat het gevaar van straling van mobiele telefoons nu eigenlijk is. De straling van mobiele telefoons heeft een hoge frequentie en maar weinig vermogen. Het is zogenaamde niet-ioniserende sraling die niet direct schadelijk is voor de mens. Om te weten hoeveel straling je telefoon uitzendt moet je de SAR-waarde (specific absorption rate) opzoeken. De maximale toegestane waarde is 1.6 W/kg. Zo heeft de Samsung Galaxy Nexus een SAR-waarde van 0.30 W/kg, de iPhone 4S een waarde van 0.99 W/kg en de BlackBerry Bold 9700 een waarde van 1.36 W/kg.

Tawkon - Mobiele telefoonstraling

Een goede tip om het effect van de straling van je mobiele telefoon drastisch te verlagen is om gebruik te maken van een Bluetooth-headsetje. Het stralingseffect is zo’n duizend keer kleiner omdat je je toestel niet tegen je oor hoeft aan te houden. Een case om je telefoon helpt niet om de straling tegen te gaan. Integendeel zelfs, de telefoons moeten meer vermogen uitstralen voor hetzelfde ontvangst. Het bellen via een telefoonnetwerk of via Wi-Fi maakt ook veel uit voor de hoeveelheid straling. Bellen via Wi-Fi is beter omdat hierbij minder straling vrijkomt.

Om zelf te meten hoeveel straling je Android-telefoon vrij geeft kun je de Tawkon-app downloaden. Deze app geeft met drie kleuren aan wanneer je kunt bellen. Bij groen is er niets aan de hand, geel is er redelijk wat straling en bij rood kan je beter niet bellen. 1 minuut bellen in het rood is qua straling gelijk aan vijf uur bellen in het groen. Gemiddeld genomen bel je negentig procent van de gevallen in het groen en tien procent in de gevarenzone.

RIM – Ontwikkelen voor de BlackBerry PlayBook

Dat RIM, bekend van de BlackBerry-telefoon, op een Android-conferentie aanwezig is lijkt een beetje vreemd. RIM maakt echter ook de BlackBerry PlayBook die draait op QNX en die binnenkort ook Android-apps gaat ondersteunen. Deze kunnen niet via de Android Market worden binnengehaald maar moeten worden ingediend bij de BlackBerry appwinkel genaamd BlackBerry App World. Hiervoor moeten ontwikkelaars hun apps wel apart indienen omdat niet alle API’s worden ondersteund. Games zullen wel werken, terwijl specifieke Google-diensten niet zullen werken.

In het begin van 2012 moet de BlackBerry PlayBook door middel van een software-update Android-apps gaan ondersteunen. Tegen die tijd moeten ook de eerste BlackBerry-telefoons met QNX op de markt komen en die zullen hoogstwaarschijnlijk ook Android-apps gaan draaien. De meeste ontwikkelaars zullen eerst nog even de kat uit de boom kijken. Er zijn nu zo’n 46.000 apps in BlackBerry App World maar er zijn er maar weinig van hoge kwaliteit. Als de BlackBerry-producten daadwerkelijk Android-apps kunnen draaien zal hier wellicht snel verandering in komen.

Smartphonehelp – Joris de Sutter

Joris de Sutter is de schrijver van het boek Ontdek de Android Phone en richt zich met name op hoe eindgebruikers met Android omgaan. De Sutter haalde de piramide van Maslow aan en heeft deze toegepast op de Android-gebruiker. Het bijkt dat gebruikers in eerste instantie vooral gemakkelijk te gebruiken telefoons wil hebben waarmee je kunt bellen. Pas daarna gaan mensen de telefoon ook voor andere (basis)zaken gebruiken zoals de agenda en de klok. Het schijnt dat de meeste gebruikers niet klagen over applicaties maar over de basisfuncties van de telefoon als deze niet werken. Zo is een van de meest voorkomende problemen dat er geen verbinding met internet gemaakt kan worden.

Smartphonehelp - Joris de Sutter

Slechts twintig procent van de smartphonegebrukers is daadwerkelijk op zoek naar apps gemaakt door derde partijen. Dit zijn zo’n 18 miljoen potentiële gebruikers, maar hierbij moet ook worden opgemerkt dat zo’n 51,5 procent van de apps niet vaker dan vijftig keer wordt gedownload. Een belangrijke tip voor ontwikkelaars is dat ze niet alleen maar apps voor high-end smartphones moeten maken maar ook vooral voor low-end telefoons. Niet iedereen heeft een high-end smartphone en is technisch onderlegd en daar wordt te weinig rekening mee gehouden. Vooral in België hebben veel mensen een goedkope smartphone omdat daar bijna geen subsidies worden gegeven op duurdere toestellen, iets wat in Nederland wel gebruikelijk is. Ook moeten apps volgens De Sutter eenvoudig worden gehouden.

Raul Portales (The Pill Tree) – Hoe maak je je app zichtbaar?

Raul Portales is een ontwikkelaars die werkt voor bedrijven zoals Hyves maar ook enkele Android-apps op zijn eigen naam heeft uitgebracht. Hij onderscheidt drie belangrijke factoren die het succes van een app bepalen: development, design en visibility. Vooral dat laatste is steeds belangrijker. Als je voor het eerst een app uitbrengt zal deze (hopelijk) worden opgepakt door een kleine groep enthousiaste gebruikers, maar de vraag is hoe zorg je ervoor dat meer mensen de app gebruiken.

Als je een app maakt is het van belang om te onderscheiden wat voor soort app het is: general purpose (algemeen) of niche. Een general purpose app is niet echt noodzakelijk voor mensen terwijl een niche app een probleem oplost voor een specifieke groep gebruikers. Bij een niche app zullen mensen vooral veel commentaar geven over wat ze wel en niet goed vinden en het is belangrijk om je app daarop af te stemmen. Vooral niche apps kunnen winstgevend zijn, waarbij je goed moet weten wie je doelgroep is.

Om de app te promoten kun je worden geselecteerd in de Android Market als een featured app of in een van de vele lijstjes belanden, maar dit is moeilijk om te doen. Het beste kun je ervoor zorgen dat je apps besproken wordt op Android-websites zoals Planet Android natuurlijk. Reclame maken kan ook, maar dit kost wel geld. Het belangrijkste is om creatief te zijn om zo gezien te worden. Portales geeft ook aan dat het gemakkelijker is om een niche app te promoten en succesvol te laten zijn dan een general purpose app. Bij de laatste is het meer een lotterij waarbij slechts een paar apps echt succesvol worden.

Droidcon beursvloer

Matthijs Vogelzang (AppTornado) – Scoren in de Android Market

Matthijs Vogelzang is van AppTornado, het bedrijf dat vooral bekend is van AppBrain maar zelf ook applicaties maakt. Een veelvoorkomend probleem is dat het steeds moeilijker is om goed te scoren met een nieuwe app in de Android Market. Er zijn nu zo’n 315.000 apps en er komen maandelijks zo’n 20.000 nieuwe apps bij. Een goede manier om je app op te laten bij Google is om als je deze indient van goede teksten en graphics te voorzien en alles in te vullen. Als je niets invult bij Featured app dan zul de app ook nooit gekozen worden als featured app.

Het is ook belangrijk om veel buzz te creëren om de app heen. Meet hierbij goed wat wel en niet werkt en ga dan verder met wat succes vol is. Vogelzang raadt apps betaald maken af omdat dit meestal niet goed en pleit voor het freemium-model of gratis met reclame, afhankelijk van de applicatie. Zo kun je beter reclame aanbrengen als je de app afsluit dan als midden in het gebruik ervan. Het belangrijkste blijft natuurlijk dat de app awesome is.

Keyan Mobli – CyanogenMod

Keyan Mobile werkt mee aan de alternatieve rom van CyanogenMod, maar is zelf de eerste om toe te geven dat hij niet altijd superactief is. Dat is meteen de grote kracht van de CyanogenMod community die uit enthousiaste ontwikkelaars bestaat die vooral in hun vrije tijd met het project bezig zijn. Wat vooral opvalt aan CyanogenMod is dat de meeste deadlines van het implementeren van nieuwe functies en mogelijkheden meestal probleemloos worden gehaald. Vooral omdat mensen er juist graag aan werken is dit een van de oorzaken dat zo er zoveel roms gemaakt kunnen worden voor de inmiddels honderden Android-apparaten.

Keyan Mobli - CyanogenMod

De reden dat de code zo vlug vernieuwd kan worden gemaakt heeft vooral te maken met de opzet ervan. Waar traditionele fabrikanten werken met een aparte code voor een apparaat en hiermee verder gaan (takkenstructuur) probeert CyanogenMod die zo veel mogelijk te vermijden. Alleen als een vernieuwing op alle apparaten werkt wordt deze geaccepteerd. Er is wel een onderverdeling voor diverse processoren zoals Qualcomm en Tegra bijvoorbeeld.

Dagelijks worden zo’n 550.000 nieuwe Android-apparaten geactiveerd. Daarvan zijn er zo’n 8.000 voorzien van CyanogenMod. Dat is ongeveer 1 procent. Hoewel dat een relatief klein aantal is, zijn het wel fanatieke gebruikers die van de roms gebruik maken. CyanogenMod raadt ook aan om veel commentaar te geven als iets niet werkt want dan weten ze wat ze kunnen verbeteren.

Ivo Jansch (Egeniq) – Beveiliging en API’s

Ivo Jansch is gespecialiseerd in beveiliging en hoe wachtwoorden op te slaan. Aan de hand van het gebruiken van de twitter-account van iemand (door middel van een API) demonstreerde hij de valkuilen waar appmakers mee te maken krijgen als ze wachtwoorden willen beveiligingen. Moet je een wachtwoord op een server opslaan of coderen of kun je dat beter allebei doen? Zijn advies is om methodes te combineren en gebruik te maken van de standaard ‘Java Key Volt’ die in Android is ingebouwd.

Vooral voor de eindgebruiker is het belangrijk dat je ze een goede beveiligde app kunt aanbieden. Het is ook verstandig om na te denken over het niveau van beveiliging. Als het ongeveer tien jaar duurt om de code van de twitterapi te breken zodat je in iemands twitteraccount kunt dat kun je stellen dat de app wel veilig genoeg is. Jansch liet ook een indrukkwekkende demo zien waarbij hij via zijn Android-telefoon en een qr-code inlogde op een website zonder het toestenbord van zijn laptop aan te raken. Dit om eventuele keyloggers tegen te gaan.

Jens Mücke (Xing) – Hoe een mobiel bedrijf te worden?

Jens Mücke is van het professionele zakelijke netwerk Xing en gaf een algemeen beeld van de stand van zaken in de mobiele wereld met een hoop praktische tips. Hoe je bijvoorbeeld een app het beste kunt testen en waar op te letten. Als je moet kiezen tussen een native app of een webapp probeer dan beiden te doen, anders is het afhankelijk van de situatie. Ook raadde Mücke aan om een designer te gebruiken voor het ontwerp van een app omdat technische personen hier meestal geen aanleg voor hebben. Ook moeten apps snel zijn. Als je langer dan 2 seconden op iets te wachten is dat te veel. Hoe sneller hoe beter.

De gouden regel is voor het uitbrengen van updates is: release early and often. Hoe vaker je nieuwe functies toevoegt hoe positiever je gebruikers dit zullen vinden. Wacht niet al te lang met nieuwe functies omdat je veel tijd kunt verspelen aan functionaliteit die niemand wilt. Zorg dat je nooit ergens te lang aan werkt. Voeg vaak nieuwe functies toe en gebruik de feedback die je krijgt. Test wel altijd voordat je iets wijzigt en de update de deur uitdoet. Op het laatste moment iets wijzigen pakt meestal nooit goed uit.

Miroslav Simudvarac (Troido) – Android en USB

Een van de meest visuele presentatie op Droidcon was die van Miroslav Simudvarac van Troido. Het bedrijf is gespecialiseerd is het maken van een eigen ADK, een soort van hardwarekit, waarmee je zelf apparaten kunt maken die je via USB op Android-apparaten kunt aansluiten. Zo schoot hij onder meer raketten af met een speciaal USB-apparaat dat verbonden was met een Samsung Galaxy Tab 10.1 Android-tablet.

De demo liet vooral de mogelijkheden zien van wat er mogelijk is met Android. Hierbij moet de software wel meewerken. De meeste telefoons tot en met Android 2.3 Gingerbread kunnen niet als USB-host worden gebruikt omdat ze niet de juiste chips en ondersteuning hiervoor aan boord hebben, een van de weinige uitzonderingen is de Samsung Galaxy S II. Honeycomb en Ice Cream kunnnen dit wel en dit zal er in de toekomst toe leiden dat veel USB-apparaten worden uitgebracht die met je Android-apparaat kunnen samenwerken.

Miroslav Simudvarac (Troido) schiet raketten af

Wiebe Elsinga (ItudeMobile) – Prototypes

Het kernpunt van Wiebe Elsinga lijkt simpel maar is wel zeer krachtig: maak prototypes. In het geval van apps is dit bijvoorbeeld een werkend exemplaar dat er wellicht niet goed uitziet maar wel doet wat het moet doen. Zo kun je bepalen of de basisfunctionaliteit goed werkt. Het heeft geen zin om een app te maken die al zo goed als af is waaruit achteraf blijkt dat dit niet goed werkt. Ook is het belangrijk dat de app veel getest wordt en dat iedereen die bij de app betrokken is de kans krijgt hier tijdig commentaar op te leveren.

Je kunt ook het ontwerp van de app maken via een prototype waarbij je screenshots maakt en deze aan elkaar plakt. Zo kun je door een app heenlopen terwijl de functionaliteit nog niet is gebouwd. Dit heeft als voordeel dat iedereen weet hoe de app eruit ziet en je gemakkelijk wijzigingen kunt maken voordat je begint met de technische kant ervan. Maak ook meerdere prototypes zodat je deze naast elkaar kunt leggen en met elkaar vergelijken. Hieruit kun je dan de beste optie kiezen.

Richard Hyndman (Google) – Android Advocate

De Droidcon-conferentie begon met Google en eindigde met Google. Android-enthousiast Richard Hyndman mocht de conferentie afsluiten en begon met een indrukwekkend overzicht met hoe Android zich het afgelopen jaar heeft ontwikkeld. Inmiddels zijn er meer dan 200 miljoen geactiveerde Android-apparaten en dit aantal stijgt met 550.000 Android-apparaten per dag. Het aantal gebruikers stijgt in een rap tempo en dit biedt nieuwe mogelijkheden voor Android-ontwikkelaars.

Richard Hyndman (Google) - Android Advocate

De Android Market is ook gewijzigd van opzet met meer overzichtslijsten waardoor apps meer kans hebben om op te vallen. Hierbij is het vooral belangrijk dat ontwikkelaars de pagina’s goed invullen en van de juiste informatie voorzien. Zo kunnen geïnteresseerden hun apps ook sneller vinden. Hyndman legde ook uit hoe zogenaamde topontwikkelaars worden gekozen. Dit gaat niet automatisch maar dit bepalen medewerkers van Google zelf. Als je enkele succesvolle Android-apps hebt uitgebracht kun je hiervoor in aanmerking komen, maar je kunt dit proces ook eventueel versnellen door zelf contact op te nemen met Google.

Op het einde werd naar de toekomst van Android gekeken. Voorspellingen zijn dat de Android Market de Apple App Store snel zal inhalen en dat ontwikkelaars dus meer kans krijgen om geld te verdienen met hun apps. Zo wordt nu het mogelijk om apps te betalen via de telefoonrekening wat voor meer omzet moet zorgen. Ook zal er meer aandacht worden besteed aan Android@Home en randapparatuur. Google is ook actief bezig om ervoor te zorgen dat fabrikanten hun apparaten sneller zullen updaten en verwacht dat Android 4.0 Ice Cream Sandwich een groot succes zal worden.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.