angry-pissed-birdsIk ben een echte app-verzamelaar, maar gebruik de Android Market al lang niet meer om zoek te gaan naar leuke applicaties. Waarom? Ik ben de vervuiling van populaire zoekwoorden hé-lé-maal zat. Angry Birds, Launcherpro, Google Maps: typ de naam van een populaire applicatie in en je krijgt direct tientallen onzin-apps om je oren. Waarom? Nou… omdat het kan!

Vervuiling

Wanneer ik zoek op Angry Birds, dan krijg ik als zesde optie ‘HQ Ice Star Clock’ voorgeschoteld. Ontwikkelaar Drimacus is zo slim om terloops ‘Angry Birds’ te noemen in de beschrijving, waardoor de app opduikt wanneer iemand zoekt op deze term. Nog zo’n irritante vervuiler is ‘Super Farm’ van ontwikkelaar Ginsoft. In de beschrijving noemt Ginsoft niet alleen Angry Birds, maar ook Amazon, Mafia War, Fruit Ninja en Farmville. Het resultaat: twee sterren, maar wel 10.000 tot 50.000 downloads.

Blijkbaar heeft het succes om populaire apps te noemen in de beschrijving, want hiermee krijgt een applicatie meer bereik. Het is wel vreselijk irritant voor Android-gebruikers, die door de bomen het bos niet meer zien.

Onzin-applicaties

Ook irritant: thema’s en andere onzin-apps die gebaseerd zijn op een populaire franchise. Zo is het Angry Birds Halloween thema al bijna 5.000 keer gedownload, terwijl het thema 70 eurocent kost. En wat je daarvoor krijgt? Een lelijke wallpaper. Onlangs verscheen Angry Birds Halloween voor de iPhone, en waarschijnlijk dachten sommigen hetzelfde te krijgen. Nou, niet dus.

Betere scheiding

angry-birds-1Het kan toch niet dat de Android Market straks niet meer toegankelijk is, omdat enkele ontspoorde ontwikkelaars er alles aan doen om het geld uit de zakken van consumenten te kloppen? Google, het is nog niet te laat! Deel de zoekfunctie anders in, zodat de consument weet welke applicatie de juiste is. Bij populaire zoekwoorden is het wellicht goed om de belangrijkste applicatie te scheiden van de overige resultaten. In het geval van Angry Birds is het goed om het daadwerkelijke puzzelspelletje eerst te noemen (met een beschrijving en een download-knop) en onder de vouw volgt dan een beknopte opsomming van andere applicaties.

100.000 apps

Eén ding is zeker: Google kan het probleem niet negeren. Zonder een QR-code kan het minuten duren voordat je de juiste applicatie vindt in de Android Market. 1.000 applicaties zijn goed te vinden met het huidige zoeksysteem, maar 100.000 is gewoon veel te veel. Nee, mij zul je voorlopig niet zien in de Market. Geef mij maar een QR-code, daar word ik gelukkig van!

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.