Waarom een verzekeraar smartphonegebruik onderweg wil stoppen
Florence Peeters

Niet alleen belangenorganisaties en de overheid maken zich druk over smartphonegebruik in het verkeer. Ook verzekeraars breken er hun hoofd over. Dit is waarom en wat ze er aan doen.

Verzekeraars staan ook op tegen appen achter het stuur

Bij menig schadeclaim is onoplettendheid een achterliggende oorzaak. Steeds vaker kan dat komen door smartphonegebruik achter het stuur. Voor kleine schade en ongelukjes voldoet een goede autoverzekering, maar dit kan ook tot veel ergere ongevallen leiden.

Voor verzekeraars dus genoeg reden om dit groeiende probleem in de kiem te smoren. Verschillende corporaties hebben de afgelopen jaren een eigen app voor onderweg gelanceerd. Ook Interpolis introduceerde in 2016 de AutoModus-app. In dit artikel lees je waarom en hoe ook een verzekeraar smartphonegebruik onderweg wil verminderen.

Schokkende cijfers reden voor actie

Interpolis heeft een doel: in 2020 is het aantal verkeersongevallen verminderd met 25 procent. Aanleiding voor dit doel zijn de schokkende cijfers uit het onderzoek dat Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) voor Interpolis heeft uitgevoerd.

Uit deze Barometer blijkt hoe veel mensen (65 procent) hun telefoon voor allerlei zaken achter het stuur gebruiken, maar gek genoeg vinden enorm veel van die bestuurders (76 procent) ook dat het enorm gevaarlijk is.

Android-Auto-vragen-2

Van de mensen die per jaar meer dan 20.000 kilometer rijden, gebruikt 92 procent van de weggebruikers zijn/haar smartphone. Het zijn juist bestuurders die de meeste kilometers maken, die het verkeer grotendeels bepalen.

Je telefoon gebruiken als bestuurder is straks op ieder voertuig verboden, mede vanwege zulke cijfers. Check hiervoor ook onze infographic over het smartphoneverbod.

Waarom een verzekeraar smartphonegebruik onderweg wil verminderen

Ook Interpolis is blij met het smartphoneverbod voor bestuurders dat vanaf juli 2019 van kracht is. Maar waarom zou een verzekeraar eigenlijk het smartphonegebruik onderweg willen verminderen?

“Als verzekeraar zie je dagelijks hoeveel materiële maar ook emotionele schade het wel niet toebrengt”, vertelt Yvette Melis, product owner mobiliteit van Interpolis. “We zijn een grote verzekeraar, en hebben dus ook de verantwoordelijkheid om oorzaken van schade en ongevallen te ontdekken en deze te verminderen. Dan je moet ergens beginnen, en voor ons is dat het doel voor 2020.”

Om dat doel ook echt te halen, is een wettelijk verbod niet genoeg. “Er is wel de juiste combinatie van handhaving en het bewust maken van bestuurders voor nodig.”

AutoModus-app geeft goed doel

Om zelf weggebruikers een zetje richting bewustzijn over hun telefoongebruik te geven, is Interpolis druk met de AutoModus-app te verbeteren. Deze app is in 2016 geïntroduceerd en zorgt ervoor dat je niet wordt afgeleid door binnenkomende meldingen tijdens het rijden. Ondertussen laat de app je wel gewoon naar je navigatie of muziek luisteren.

In de begindagen kregen app-gebruikers premiekortingen wanneer ze AutoModus gebruikten. Inmiddels heeft Interpolis een andere aanpak, en werkt de app met een spaarsysteem. Voor iedere 100 kilometer die een automobilist smartphone-vrij rijdt, stopt Interpolis één euro in een collectieve spaarpot.

Aan het einde van het jaar bepalen AutoModus-gebruikers welke initiatieven in aanmerking komen voor een donatie uit de spaarpot. Deze goede doelen dragen allemaal bij aan een betere verkeersveiligheid. De spaarpot groeit jaarlijks tot maximaal 250.000 euro. Op dit moment staat de spaarpot ongeveer op 100.000 euro. Er is dit jaar al ruim 10 miljoen kilometer mobielvrij gereden met de app.

“AutoModus is voortgekomen uit een experiment. Hierin hebben we complimenten tegenover cadeaus gezet, om te kijken welke beloning nou echt werkt om mensen van hun telefoon af te krijgen”, stelt Melis. “Uit ons onderzoek blijkt dat op de korte termijn cadeaus werken, en op de lange termijn complimenten juist beter zijn.”

google maps verkeersproblemen

Wil je je telefoongebruik onderweg echt verminderen, zal oprechte motivatie noodzakelijk zijn. Het spaarsysteem geldt als een soort hoger doel wat daarop inspeelt. Deze methode moet er dan ook voor zorgen dat gebruikers gemotiveerd blijven op de lange termijn.

Een app van één verzekeraar is enigszins een druppel op een gloeiende plaat, maar onderzoek wijst uit dat deze methode wel echt werkt. 74 procent van de deelnemers aan dat onderzoek zegt namelijk dat de AutoModus-app diegene daadwerkelijk helpt het smartphonegebruik op de weg te verminderen. Daarnaast blijkt dat app-gebruikers tot wel 25 procent minder schade rijden; een aanzienlijk verschil.

Smartphonegebruik in toekomst mogelijk premiebepalend

Op dit moment zijn er geen gevolgen aan verbonden wanneer je schade maakt door smartphonegebruik achter het stuur. Het wordt niet gecontroleerd door verzekeraars en slechts in enkele gevallen is de politie erbij betrokken. “En ook in zo’n geval worden zulke gegevens niet door ons meegenomen. Roekeloosheid wordt namelijk nooit vergoed”, aldus Melis.

Verzekeraars volgen dit onderwerp echter op de voet. Volgens Melis zou het op den duur zeker een optie kunnen zijn om telefoongebruik premiebepalend te maken. Wanneer blijkt dat je regelmatig achter het stuur appt, kan dat in de toekomst dus gevolgen hebben voor de hoogte van de premie van je auto- of fietsverzekering.

“Het laatste wat je wil als verzekeraar, is slachtoffers benadelen. Dat maakt het lastig en is deels de reden waarom er nu nog geen uitsluiting van vergoeding is bij smartphonegebruik in het verkeer. Desondanks speelt het enorm in onze branche en spreken we veel over hoe we dit in de toekomst kunnen toepassen.”

Download Automodus in Google Play (gratis)

Alle artikelen over Android in het verkeer

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.