‘Slechte Formule 1-streams van Viaplay: klanten verdienen compensatie’ – update

Bram Lettenmeijer
20 juni 2022, 11:12
3 min leestijd
‘Slechte Formule 1-streams van Viaplay: klanten verdienen compensatie’ – update

Streamingdienst Viaplay moet gebruikers compenseren voor de slechte kwaliteit van zijn Formule 1-streams, aldus de Consumentenbond. Viaplay zelf denkt hier anders over.

Lees verder na de advertentie.

Update: ‘Viaplay belooft klanten te compenseren’

Viaplay heeft onderhand toegezegd om klanten die problemen ervaren met streamen te compenseren. De consument heeft immers recht op een goedwerkende streamingsdienst. Klanten die bijvoorbeeld last hebben van haperend beeld of een vastlopende app, kunnen compensatie aanvragen voor de tijd dat de app niet goed functioneerde of hun abonnement stopzetten. Ze moeten dan (deels) hun geld terugkrijgen.

Wel moet de consument kunnen aantonen dat de problemen bij het bedrijf liggen en niet bij zichzelf. Denk bijvoorbeeld aan je internetsnelheid. De Consumentenbond adviseert gebruikers om screenshots, foto’s of video’s te maken wanneer de dienst niet naar behoren functioneert. Wil je je aanmelden voor compensatie? Dan kun je via social media of een speciaal telefoonnummer (0103 006 670) bij Viaplay terecht.

Wegvallende Formule 1-streams kunnen écht niet

Een groot deel van de Viaplay-gebruikers heeft een abonnement op de dienst vanwege het grote aanbod aan (live) sportwedstrijden. Hieronder vallen ook Formule 1-wedstrijden, die enorm populair zijn. Helaas kampen de streams regelmatig met vastlopers en haperingen. Ook vallen ze soms compleet weg of crasht de Viaplay-app tijdens het kijken.

Wekelijks regent het klachten over de nieuwe streamingdienst. Deze zijn vooral afkomstig van mensen die via internet streamen – je kunt Viaplay bij een aantal grote providers namelijk ook via reguliere tv-kanalen kijken. Viaplay zelf gooit het probleem daarom op ‘een te trage wifi-verbinding bij de klagende gebruikers’. Volgens een klant die onlangs in het programma Kassa verscheen, is dit echter niet het geval. Hij stelde dat zijn apparatuur voldoet aan de eisen van de dienst om zonder problemen te kunnen streamen.

ViaPlay

Dit kan Viaplay niet maken, aldus de Consumentenbond. De organisatie wil dan ook dat de streamingdienst zijn klanten compenseert voor de belabberde streams. Volgens Kassa heeft Viaplay een week de tijd om met een voorstel te komen voor een goede compensatieregeling.

Lees ook: ViaPlay opzeggen: zo kom je van je abonnement af 

Viaplay: ‘klagende klanten horen er nu eenmaal bij’

Ondanks de vele klachten maakt Viaplay zich niet al te druk. Volgens de dienst is het aantal klagende mensen ‘binnen de verwachte bandbreedte’ en ‘in lijn met onze andere markten’. De streamingdienst gooit daar nog een schepje bovenop: “Gezien het grote aantal klanten en de intense interesse in onze live sportevenementen zijn we positief over de prestaties van ons platform tot nu toe”.

We hoeven dan ook niet te verwachten dat de streamingkwaliteit er binnenkort op vooruit gaat. Viaplay zegt zelf dat ‘eventuele problemen die er nu zijn nog wel een tijdje blijven bestaan’. In een verklaring zegt de dienst het volgende: “We werken keihard om aan de hoge verwachtingen te voldoen. Om die reden vragen we elke klant met streamingproblemen direct contact met ons op te nemen voor hulp”.

Heb jij ook problemen met Viaplay? Laat het ons dan vooral even weten in de reacties onder dit artikel.

Meer over streamingdiensten lezen? Houd hiervoor onze website in de gaten. Schrijf je ook even in voor de Android Planet-nieuwsbrief en download de Android Planet-app. Tot slot kun je ons volgen op Instagram of Facebook.

Heeft dit artikel je geholpen?
Reageer

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Het laatste nieuws, tips en meer Android in je inbox

Menu
Nieuws Tips Apps Reviews Thema's Video's