3 zaken die je moet weten over de fusie tussen Vodafone en Ziggo
Gijs Ettes

Vodafone en Ziggo  gaan fuseren in Nederland, zo hebben de bedrijven afgelopen nacht bekendgemaakt. Dit moet je weten over de samenvoeging en de gevolgen.

1. Waarom gaan Vodafone en Ziggo fuseren?

Vodafone en Ziggo gaan hun krachten bundelen in Nederland. De bedrijven richten hiervoor een joint venture op waarvan ze voor de helft eigenaar zullen zijn. Vodafone moet wel nog 1 miljard euro betalen aan Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo. Volgens directielid Barbara de Ridder van Vodafone heeft dit te maken met de waardering van de bedrijven.

Door te fuseren willen Vodafone en Ziggo enerzijds kosten besparen, omdat ze kunnen gebruikmaken van elkaars infrastructuur, IT en marketing. Dat moet op jaarbasis zorgen voor een kostenbesparing van zo`n 280 miljoen euro. Anderzijds moet de joint venture beter kunnen concurreren met KPN, T-Mobile en Tele2.

2. Wat verandert er voor klanten?

Onduidelijk is hoe de joint venture precies gaat heten en ook is nog onbekend wat er voor bestaande klanten van Vodafone en Ziggo verandert. Wel duidelijk is op welke vlakken de bedrijven elkaar gaan versterken: Ziggo zal verantwoordelijk worden voor het vaste internet en tv-diensten, terwijl het mobiele internet wordt geleverd via het Vodafone-netwerk.

De mobiele tak van Ziggo maakt momenteel al gebruik van het netwerk van Vodafone en heeft zo`n 180.000 klanten in Nederland. Ter vergelijking: Vodafone heeft 5 miljoen mobiele klanten, maar is veel kleiner op het gebied van vast internet en tv, met 100.000 klanten tegenover 3 miljoen van Ziggo. Dat de bedrijven gaan samenwerken in ons land lijkt dus heel logisch.

3. Wanneer start de samenwerking?

Eind 2014 keurde de Europese Commissie de fusie van Ziggo en UPC goed. Ook voor de samenwerking tussen Ziggo en Vodafone zullen  toezichthouders groen licht moeten geven. De  bedrijven verwachten dat dit eind dit jaar  zal gebeuren. In het begin zullen Ziggo en Vodafone hun eigen namen houden.

Net als bij de fusie tussen Ziggo en UPC zal ook het samengaan van Ziggo en Vodafone waarschijnlijk banen kosten. Hoeveel er daadwerkelijk verdwijnen, moet de tijd uitwijzen.  Ook is onduidelijk of de kostenbesparing als gevolg van de joint venture gaat leiden tot lagere tarieven voor klanten.

Een gemiddelde klant van Ziggo is maandelijks bijna 45 euro kwijt voor zijn abonnement. Geld besparen? Check dan de beste Ziggo Mobiel sim only aanbiedingen op zustersite OnlySim.nl.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.