Apple kondigde gisteravond de opvolger van de iPad aan. De iPad 2 beschikt over een aantal vernieuwingen ten opzichte van de eerste iPad en ligt vanaf eind deze maand in de winkel. Tijdens de presentatie haalde CEO Steve Jobs behoorlijk uit naar concurrenten als Google, Samsung en Motorola. Jobs vertelde dat Apple meer dan 90 procent marktaandeel in handen heeft, dat Honeycomb niet populair is omdat er tot nu toe slechts 100 Honeycomb-applicaties in de Android Market zijn verschenen en dat de iPad 2 andere partijen op afstand houdt. Maar is dat eigenlijk wel zo? Lukt het Apple om concurrenten op afstand te houden? Nee, waarschijnlijk niet. Daarvoor is de iPad 2 niet innovatief genoeg.

De iPad 2 heeft een multikernprocesser met een kloksnelheid van 1 GHz en twee videocamera’s. Hoewel deze specificaties beter zijn dan de specs van de eerste iPad, kan de iPad 2 niet opboksen tegen concurrenten. Neem bijvoorbeeld de Motorola Xoom: ook deze tabletcomputer heeft twee camera’s en een 1 GHz multikernprocessor. Daarnaast heeft deze Android-tablet een touchscreen met een hoge resolutie van 1280 bij 800 pixels. Het beeldscherm van de iPad 2 heeft een magere resolutie van 1024 bij 768 pixels. Verder beschikt de Motorola Xoom over allerlei extra’s, zoals Adobe Flash (in een later stadium beschikbaar) en HD-playback op een televisie zonder dat consumenten een speciaal kabeltje van 39 dollar te kopen.

Veel consumenten kijken waarschijnlijk niet naar de specs, maar kiezen liever een innoverend product. Helaas innoveert de iPad 2 niet. Het is in feite ‘gewoon’ een iPad, alleen dan met een betere motor. iOS ziet er namelijk nog precies hetzelfde uit, en dat terwijl Android de afgelopen maanden grote veranderingen doormaakte. Begin vorig jaar kon de iPad gemakkelijk de concurrentie aan met Android-tablets, maar met de komst van een speciale Android-versie voor tablets – Honeycomb (versie 3.0) – krijgt de iPad het een stuk moeilijker. Stiekem verwachtte ik dat Apple gisteren iets nieuws uit de hoge hoed zou toveren om concurrenten en consumenten te verbazen, maar dit gebeurde niet. Apple is geen trendsetter meer, maar loopt achter Android-fabrikanten aan. De trendsetter van 2011 zijn Android-fabrikanten als LG en Samsung, die producten op de markt brengen met verrassende functies, zoals het maken van 3D-video’s of het afspelen van 3D-films zonder dat er een brilletje nodig is.

Natuurlijk: Apple is Apple. Er zijn genoeg mensen die opgewonden raken van dit merk. Daarom zal er ook altijd een afzetmarkt bestaan voor iPads, iPhones en iPods. Toch bestaat de consumentenmarkt niet alleen maar uit Apple-fans. De groei van het aantal mensen met een Android-telefoon bevestigt dit. Consumenten willen meer dan alleen maar een merk. Consumenten willen dat een fabrikant innoveert, dat een product vernieuwend is en dat een apparaat meer kan dan een voorganger. De iPad 2 heeft wat nieuwe foefjes – gyroscoop, twee camera’s – maar over het algemeen zijn het toch vooral Google en de Open Handset Alliance die aan het innoveren zijn.

Analisten zijn er nog niet uit wie de tabletstrijd wint. Gaat Apple er met de winst vandoor? Of eet Google een flink stuk van de taart op? Ik verwacht dat Google aan het langste eind trekt, vooral dankzij de steun van fabrikanten als Motorola, HTC, LG en Samsung. Maar wellicht haalt Apple de schade in met de iPad 3, die mogelijk eind dit jaar wordt aangekondigd. Het zijn spannende tijden!

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.