android-apps-2De Android Market is allang niet meer uitgestorven. Steeds meer ontwikkelaars kiezen ervoor om een iPhone-spel naar Android te poorten. Of om een gloednieuw spel speciaal voor Android te ontwikkelen. Een jaar geleden was de situatie anders. In oktober 2009 schreef Gonny van der Zwaag een interessant artikel: Waarom er zo weinig goede Android-games zijn. Zij analyseerde de problemen met applicaties in de Android Market. Problemen die nu grotendeels als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Wat is er in een jaar tijd gebeurd?

Een citaat uit het artikel van Gonny:

Het grote probleem is de beperkte hoeveelheid van 256MB aan geheugen bij de huidige Android-toestellen. Het besturingssysteem staat niet toe dat applicaties op een geheugenkaartje geïnstalleerd worden, waardoor grote titels met bijvoorbeeld meerdere virtuele werelden niet genoeg ruimte hebben.

Deze problemen zijn er grotendeels niet meer. Ten eerste zijn de meeste Android-telefoons op dit moment uitgerust met minimaal 512MB geheugen. Er zijn zelfs modellen – zoals de Samsung Galaxy S – met meerdere gigabytes geheugen. Sinds de komst van Android 2.2 kunnen applicaties tevens op de SD-kaart van een telefoon opgeslagen worden. Stop een SD-kaart van 8 GB of 16 GB in je telefoon en je kunt een heleboel applicaties kwijt op je telefoon.

Intern geheugen

geheugenOverigens lost dit niet alle problemen op. Of een applicatie op de SD-kaart op te slaan is of niet hangt af van de good will van een ontwikkelaar. Een ontwikkelaar moet dit namelijk toestaan. Daarnaast kan een applicatie nooit volledig opgeslagen worden op een SD-kaart. Er blijft dus altijd een stukje van de applicatie op het interne geheugen staan.

Koop je een telefoon en wil je die gebruiken voor gamen? Dan is het niet alleen belangrijk om te kijken naar de processor of de grootte van het touchscreen, maar ook naar het interne geheugen. We horen mensen vaak zeggen ‘ach, dan stoppen we er wel een grote SD-kaart in’, maar dat gaat niet werken. Ik heb zelf een telefoon met 512 MB intern geheugen en een grote SD-kaart en ik krijg regelmatig de mededeling om applicaties te verwijderen, omdat het interne geheugen bijna vol is. Dit is frustrerend.

Groei en succesverhalen

angrybirds-1Maar er zijn nog drie redenen waarom er nu veel meer goede Android-games dan in 2009. Ten eerste is er een jaar verstreken, dus het aanbod is logischerwijs gegroeid. Ten tweede bezitten steeds meer mensen een Android-telefoon. Voor ontwikkelaars wordt het steeds interessanter om spellen te ontwikkelen, aangezien het afnamegebied alsmaar groeit. Ten derde kent de Android Market voor het eerst succesverhalen. Succesverhalen zijn nodig om ontwikkelaars over de brug te tillen. Apple’s App Store had al enkele succesverhalen (bijv. Doodle Jump en Pocket God), en sinds 2010 heeft ook de Android Market er eentje: Angry Birds. De ontwikkelaars van Angry Birds verdienen namelijk een miljoen dollar per maand met de Android-applicatie, alleen dankzij advertenties!

Verbeteringen

Er is nog genoeg ruimte voor verbeteringen, zoals andere betalingsmogelijkheden in de Android Market (bijv. Paypal) en de mogelijkheid om apps volledig op te slaan op een SD-kaart. Gezien de groei van het afgelopen jaar durf ik te voorspellen dat 2011 het jaar van de Android Market wordt. Laat de goede games maar komen!

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.