De webversie van Android Market laat nu een grafiekje zien op de productpagina van de app waarop staat hoe vaak deze de afgelopen dertig dagen is geinstalleerd. Daar waar eerst alleen een benadering stond in getallen van het aantal geïnstalleerde apps, wordt dit nu aangevuld met een visuele representatie. Hoewel er geen exacte cijfers bij de grafiek staan, is het vooral een handig hulpmiddel om erachter te komen hoe populair een bepaalde Android-app is.
Als je bijvoorbeeld naar de grafiek van het onlangs gelanceerde Google+ kijkt, zie je dat deze indrukwekkende groei kent, maar de laatste dagen wat af begint te nemen. De applicatie lijkt dus iets van haar explosieve groei te verliezen. Ook opvallend is om naar een app als SwiftKey Tablet X te kijken. Deze steeg flink toen de app net uit was, maar zakt daarna opeens als een baksteen in. Deze duik valt samen met het moment dat de Android-app de ‘Amazon free app of the day’ in de concurrerende Amazon Appstore was.
Lees verder na de advertentie.
De grafiek is niet te zien op de mobiele versie van Android Market. Onlangs bracht Google een grote update uit voor de mobiele variant van de appwinkel die het gemakkelijker moet maken om nieuwe applicaties te vinden. Een van de meest gehoorde commentaren op Android Market is dat het moeilijk is nieuwe applicaties te ontdekken. Deze kleine verbeteringen zoals de toevoeging van een grafiekje moeten het inzichtelijker maken of een app de moeite waard is om te installeren.