WhatsApp bevestigt: binnenkort advertenties in de app
Thomas Haenen

WhatsApp gaat definitief advertenties krijgen. Een topman van de berichtendienst heeft bevestigd dat ze ‘binnenkort’ al in de app te vinden zijn.

‘WhatsApp Status-advertenties komen er snel aan’

“We gaan advertenties stoppen in WhatsApp Status,” zo bevestigde WhatsApp-topman Chris Daniels aan TelecomTalk. “Deze advertenties worden ons primaire verdienmodel, en bieden een belangrijke manier voor bedrijven om in contact te komen met onze gebruikers.”Het is voor het eerst dat een huidige werknemer van het bedrijf de reclameplannen bevestigt. Brian Acton, mede-oprichter van WhatsApp, gaf eind september al aan dat de reclame binnenkort wordt toegevoegd. Hij werkt inmiddels echter niet meer voor het bedrijf.

WhatsApp Status is een variant op Instagram Stories, waarbij gebruikers met al hun contacten berichten kunnen delen die slechts voor 24 uur zichtbaar zijn. In Instagram krijg je om de paar verhalen een advertentie te zijn; vermoedelijk gaat het op WhatsApp vergelijkbaar werken. Je zult dus geen advertenties zien in je gewone WhatsApp-gesprekken. Het is onbekend hoeveel actieve gebruikers WhatsApp Status heeft.

WhatsApp Status-advertenties

Wanneer de advertenties precies verschijnen, wilde topman Daniels niet zeggen. Volgens bronnen is de iOS-versie begin 2019 als eerste aan de beurt, en volgt de Android-versie van WhatsApp daarna snel.

Gepersonaliseerde reclame

Alle berichten die je via WhatsApp verstuurt en ontvangt zijn versleuteld, wat betekent dat alleen jij en je contact ze kunnen inzien. Daardoor is het voor Facebook niet mogelijk om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden op basis van je berichtgeschiedenis. Bij bijvoorbeeld Gmail en Instagram wordt persoonlijke data daar wel voor gebruikt.

Wel gaat Facebook een poging doen de advertenties op een andere manier te personaliseren. Het bedrijf gaat namelijk de telefoonnummers die voor WhatsApp-gebruiken naast Facebook-profielen leggen. Heeft een Facebook-profiel hetzelfde telefoonnummer als WhatsApp, dan pakt het bedrijf je gebruikersdata van het sociale netwerk om relevantere advertenties te serveren in de berichtendienst.

Het is een opvallende stap voor WhatsApp. Jarenlang werd beloofd dat de chat-app altijd advertentievrij zou blijven, en er geen data gedeeld zou worden met andere partijen. Ook na de overname door Facebook in 2014 claimde het bedrijf nog dat WhatsApp-data beschermd zou blijven. Vier jaar later lijkt men echter voor het eerst duidelijk met die beloftes te breken.

Lees meer over WhatsApp

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.