Xiaomi stopt smartphones vol met reclame – zelfs de instellingen
Thomas Haenen

Xiaomi staat bekend om zijn goedkope Android-smartphones. Nu blijkt dat het bedrijf echter wel heel erg twijfelachtige tactieken in zet om de prijs laag te houden.

Advertenties Xiaomi-smartphones lopen de spuigaten uit

De Xiaomi MIUI-interface voor Android is de laatste weken volgestopt met reclame, zo melden gebruikers op Reddit. Het gaat daarbij niet zomaar om incidentele verwijzingen naar Xiaomi’s eigen producten. Banners voor diensten en andere apps worden plots getoond op vrijwel elk onderdeel van Xiaomi’s smartphones, van de bestandsmanager tot de muziek-app en zelfs de instellingen.

Niet alle Xiaomi-smartphones zijn van reclame voorzien. Zo is de onlangs verschenen Pocophone F1 vooralsnog reclamevrij. Ook Android One-toestellen als de Xiaomi Mi A2 hebben geen advertenties, omdat daarbij geen aanpassingen aan Android gemaakt mogen worden door een fabrikant. Onder andere de Xiaomi Redmi 6 en Redmi Note 5 hebben bij sommige gebruikers wel reclame.

Advertenties Xiaomi-smartphones

Reactie Xiaomi

“Advertenties zijn een belangrijk onderdeel van ons verdienmodel,” zo laat Xiaomi weten in een reactie aan The Verge. “Tegelijkertijd is de gebruikservaring voor ons heel belangrijk en dus bieden we opties om de reclame uit te schakelen. Onze filosofie is dat advertenties niet in de weg zitten, en dat gebruikers altijd de optie hebben om minder aanbevelingen te krijgen.”

In de praktijk blijkt het echter niet mogelijk om zomaar van de advertenties af te komen. Op Reddit geven gebruikers wel aan dat er inderdaad een optie is om gepersonaliseerde aanbevelingen uit te schakelen, maar dat de reclame zelf dan niet verdwijnt. Je kunt eventueel een adblocker op je smartphone installeren, maar Xiaomi geeft je zelf geen opties.

Scherpe prijs zorgt voor raar besparen

Xiaomi’s smartphones hebben doorgaans een vrij scherpe prijs-kwaliteitsverhouding. Zelfs goedkopere toestellen zijn vaak voorzien van grote schermen, vlotte hardware en extra’s als dubbele camera’s en vingerafdrukscanners. Om die lage prijzen mogelijk te maken blijkt Xiaomi op andere gebieden juist vooral te besparen. Zo mist de onlangs verschenen Xiaomi Mi A2 bijvoorbeeld nfc en wordt er geen snellader meegeleverd. Bij andere toestellen gebruikt het bedrijf reclame om winst te maken.

Vrijwel alle Android-fabrikanten hebben zich wel eens schuldig gemaakt aan het overijverig plaatsen van reclame. Zo toont HTC reclame in Blinkfeed, en verstuurden Samsung, Sony en andere bedrijven in het verleden gesponsorde berichten via de notificaties. Amazon geeft gebruikers de keuze. De Kindle-tablets die het bedrijf verkoopt worden standaard van reclame voorzien, die je op elk moment kan verwijderen met een eenmalige aankoop van een paar euro.

Lees meer over Xiaomi

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.