Zo worden YouTube-advertenties bijna eng persoonlijk
Erwin Vogelaar

Youtube-advertenties gaan een nieuwe fase in. Reclame wordt extreem persoonlijk en iedereen krijgt verschillende versies van dezelfde campagnes.

Zo worden YouTube-advertenties nog persoonlijker

Advertenties op YouTube zijn al redelijk persoonlijk. Adverteerders kunnen namelijk hun reclame richten op verschillende doelgroepen. Dit doen ze met behulp van de data uit Googles zoekmachine. Waar je naar zoekt op Google heeft invloed op de advertenties die je ziet op YouTube. Dit is echter nog maar het begin. Er wordt nu meer persoonlijke data gebruikt.

youtube-advertenties

Adverteerders kunnen hun reclame nu bijvoorbeeld aanpassen op de apps die op jouw smartphone staan. Ook wordt er gekeken naar de fysieke locaties die je bezoekt. Zo is het voor adverteerders bijvoorbeeld mogelijk om reclame voor sportkleding aan te bieden, als jij vaak in de sportschool bent en een fitness-app hebt geïnstalleerd.

En mijn privacy dan?

Dit betekent niet dat adverteerders je persoonlijke data kunnen inzien. Voor adverteerders ben jij onderdeel van een anonieme groep met specifieke eigenschappen. Deze eigenschappen worden nu extra specifiek, door de invloed van je locaties, apps enzovoort.

Je geeft dus niet onbewust adverteerders een kijkje in je leven. Toch kan deze technologie voor ongemakkelijke situaties zorgen. Bijvoorbeeld als anderen zien welke advertenties je krijgt en daardoor vragen gaan stellen.

Iedereen een eigen versie van een advertentie

Om iedereen een eigen advertentie-ervaring te bieden, introduceert YouTube de Director Mix. Deze technologie geeft adverteerders de mogelijkheid om talloze versies van dezelfde reclamecampagne te maken.

Het idee is dat de adverteerder alternatieven voor verschillende onderdelen inlevert. Bijvoorbeeld verschillende versies van ingesproken teksten, slogans, achtergronden enzovoort. Deze losse onderdelen worden vervolgens samengevoegd op zo’n manier dat het jou aanspreekt. Hierdoor krijgt iedereen een eigen versie van dezelfde reclame.

De laatste aanpassing is dat het voor adverteerders makkelijker wordt om kijkers een soort reis te laten doormaken, via verschillende type advertenties.

Lees het laatste nieuws over YouTube

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.