YouTube gaat strenger optreden tegen haatvideo’s na klachten – van adverteerders
Thomas Haenen

Google gaat actiever strijden tegen racistische, seksistische of anderszins kwetsende video’s op YouTube. Daarmee reageert het bedrijf op een groot aantal klachten.

YouTube beschermt adverteerders

YouTube reageert echter niet op klachten van bezoekers, maar op die van bedrijven. Verschillende grote adverteerders, waaronder Britse supermarkten, Hyunday, de BBC en make-upmerk L’Oreal, gaven eerder deze week aan een boycot te overwegen tegen de videodienst. Zij wilden mogelijk al hun advertenties op YouTube verwijderen tenzij Google sterker zou optreden tegen haatdragende video’s.

Adverteerders zeggen dat ze niet genoeg controle hebben over de video’s waar hun reclame’s geplaatst worden. Daardoor kan het soms voorkomen dat je een L’Oreal-reclame ziet als je een video van de Ku Klux Klan opent, of dat de BBC wordt getoond bij een video over een demonstratie van een extremistische organisatie. De adverteerders zijn bang dat bezoekers hun merken daardoor associëren met racistische of anderszins haatdragende organisaties.
Google-storing

YouTube: meer moderators

Daarom zegt YouTube nu te gaan optreden tegen de video’s. In een blogpost laat Google weten dat het adverteerders beter gaat beschermen, en dat ze meer keuze krijgen in waar hun video’s getoond mogen worden. Video’s met een haatdragende achtergrond, waarin mensen worden aangevallen op basis van ras, religie, gender of soortgelijke onderwerpen zullen nu strenger in de gaten worden gehouden.

YouTube zegt deze video’s eerder te gaan verwijderen en dat het er alles aan doet om ervoor te zorgen dat er geen reclame bij deze soort video’s verschijnt. Om dat mogelijk te maken gaat YouTube veel nieuwe mensen aannemen én nieuwe software ontwikkelen waarmee het video’s beter en sneller kan filteren en keuren.

Vertrouwde adverteerders worden tot slot beter beschermd. Standaard worden hun reclames straks alleen nog getoond bij vertrouwde videopartners van YouTube, tenzij ze ervoor kiezen breder te adverteren. Ook kunnen adverteerders specifieke websites of YouTube-kanalen uitsluiten.


Bezoekers van YouTube hebben in het verleden vaker geklaagd over video’s van extreme organisaties die op de dienst te vinden zijn. Doorgaans reageert YouTube daar niet of slechts beperkt op, met de claim dat het bedrijf zijn gebruikers zoveel mogelijk vrij wil laten. Nu Google vreest dat het geld kwijtraakt van adverteerders, zegt het wel actie te ondernemen.

Lees het laatste nieuws over YouTube

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.