YouTube komt met meer verdienmodellen: sponsor je favoriete vlogger
Thomas Haenen

YouTube heeft een drietal nieuwe features aangekondigd, waarmee populaire vloggers meer kunnen verdienen. Zo kun je straks onder andere een betaald abonnement nemen op je favoriete YouTube-kanaal.

Makkelijker met YouTube geld verdienen

Advertenties zijn al lang niet meer de enige inkomstenbron voor veel YouTube-videomakers. Met shirts, abonnementen en meer hopen ze fans te paaien en meer verdienmodellen aan te boren. YouTube gaat daar nu zelf een handje bij helpen. Op VidCon 2018 heeft Google drie nieuwe verdienmodellen gepresenteerd, die binnen nu en een paar weken beschikbaar zijn voor populaire vloggers.

1.YouTube Sponsor

Binnenkort kun je je favoriete YouTubers een extra steuntje in de rug te geven, door ze te sponsoren. Alle YouTube-gebruikers met meer dan 100.000 volgers kunnen een sponsoroptie activeren. Volgers betalen dan 5 euro per maand, dat vrijwel geheel naar de vloggers gaat. In ruil daarvoor krijg jij toegang tot enkele extra voordelen.

Zo wordt er standaard een extra emoji getoond naast jouw gebruikersnaam in reacties en live chat, en krijg je enkele emoji die alleen jij kunt gebruiken in de reacties. Daarnaast kunnen contentmakers nog extra voordelen bieden, zoals speciale video’s en livestreams die alleen voor betalende gebruikers zichtbaar zijn. Ook kunnen ze korting geven op merchandise, of toegang geven tot ander digitaal bonusmateriaal.

Deze sponsoroptie is iets anders dan YouTube Red, de betaalde versie van de videodienst die in sommige landen beschikbaar is. Daar betaal je een vast bedrag per maand om alle video’s op de dienst reclamevrij te kijken. Het geld gaat dan naar Google. Besluit je te sponsoren, dan is het geld voor de YouTuber. Je krijgt nog steeds reclame te zien bij de video’s, maar krijgt wel toegang tot bovenstaande voordelen. De optie is vergelijkbaar met Patreon, of betalen voor je favoriete Twitch-streamers.

2. Livestream je nieuwe video’s met YouTube Premieres

Kijk je een livestream op Twitch of een voetbalwedstrijd via ‘ouderwetse’ televisie, dan kun je via chat of sociale media met andere mensen kletsen over dat wat je kijkt. Iedereen reageert in realtime, en dat maakt van een video een heuse belevenis. Met veel YouTube-video’s gaat dat niet: zodra ze zijn geüpload, maakt het geen verschil of je na een uur of na een jaar kijkt.

Om dat sociale element te stimuleren, lanceert YouTube binnenkort Premieres. Daarmee kunnen videomakers een countdown instellen tot de volgende video die ze uploaden. Volgers krijgen een notificatie als de video bijna live gaat. Die vlog of aflevering wordt vervolgens als livestream afgespeeld, inclusief een chatvenster waar iedereen direct kan reageren. Na afloop van de ‘première’ is de video gewoon voor iedereen beschikbaar.

3. Meer shirts, petjes en merchandise

Tot slot maakt YouTube het makkelijker om merchandise te gaan verkopen – althans, als je in de Verenigde Staten woont. Alle Amerikaanse kanalen met minstens tienduizend volgers kunnen hun eigen winkel opzetten vol kleding en goodies. Google heeft in samenwerking met Teespring twintig producten geselecteerd, waar vloggers hun eigen gezicht, logo of beeldmerk op kunnen laten drukken. Het aanbod loopt van shirts tot petjes tot telefoonhoesjes tot koffiemokken.

Lees meer over YouTube

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.