Google stopt met de vervelendste vorm van YouTube-reclame
Erwin Vogelaar

Google gaat stoppen met de veel te lange YouTube-reclames die je niet kunt overslaan. We moeten helaas nog wel een tijdje wachten op deze verbetering.

YouTube-reclames

YouTube heeft verschillende vormen van advertenties die voor, tussendoor of over een video geplaatst worden. Geen advertentie is echter zo vervelend als reclames die een halve minuut duren en je niet kunt overslaan. Erger jij je daar ook aan? Dan hebben we goed nieuws. Google gaat namelijk met deze reclames stoppen. Het bedrijf stelt dat het op reclamemethodes gaat focussen die boeiender zijn voor zowel de adverteerder als de kijker.

youtube-reclames

“We zijn toegewijd aan het aanbieden van betere advertenties voor online gebruikers. Daarom hebben we besloten om de advertenties van dertig seconden, die gebruikers niet kunnen overslaan, per 2018 niet meer te ondersteunen”, stelt Google tegenover website The Verge. Helaas zullen we het dus nog enkele maanden met de lange reclames moeten doen.

Dit betekent niet dat je vanaf 2018 totaal geen reclames meer krijgt die je niet kunt overslaan. Er zijn nog steeds reclames van bijvoorbeeld 15 of 20 secondes die onverstoord doorgaan en je moet uitkijken voordat je de gekozen video te zien krijgt.

Gepersonaliseerde reclames

Geen reclames van dertig seconden meer is maar de start van hoe reclames op YouTube gaan veranderen. Google gaat namelijk de advertenties op YouTube aanpassen gekeken naar jouw zoekopdrachten en de plekken waar je bent geweest. Zo probeert Google reclames aan te bieden waar je daadwerkelijk in geïnteresseerd kunt zijn. Dit maakt de beelden aantrekkelijker voor zowel de kijker als de adverteerder.

Sinds anderhalf jaar biedt YouTube ook een dienst aan voor het kijken van YouTube zonder reclames. YouTube Red is een maandelijks abonnement waarmee je reclamevrij video’s kijkt en exclusieve content aangeboden krijgt. YouTube Red is nog niet in de Benelux verkrijgbaar.

Lees het laatste nieuws over YouTube

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.