Asus Zenfone 4-serie hands-on: extra camera’s, grote accu’s
Thomas Haenen

De Asus Zenfone 4-serie bestaat uit maarliefst vijf smartphones. De overwegend voordelige toestellen weten in positieve zin op te vallen met onderscheidende hardware. Wij probeerden ze vast uit.

Asus Zenfone 4 hands-on: midranger met vlaggenschipkwaliteiten

In andere landen verkoopt Asus ook een Zenfone 4 Pro, voorzien van dezelfde Snapdragon 835-chip die dit jaar ook in andere vlaggenschip zit. In Europa moeten we het doen met ‘slechts’ de gewone Zenfone 4. Die is wat minder krachtig, maar ook een stuk goedkoper. Vanaf eind september vind je de smartphone voor 499 euro in de winkels.

Het ontwerp kan het best omschreven worden als zakelijk. De metalen unibody voelt stevig en slank aan, maar is niet heel spannend. Op de voorkant zitten er relatief grote randen rondom het 5,5 inch-scherm, zeker als je kijkt naar concurrenten als LG en Samsung. Onder het scherm zit een fysieke homeknop met een vingerafdrukscanner.

De Zenfone 4 heeft een dubbele camera

Achterop zit een dubbele camera. De primaire 12 megapixel-camera ondersteunt hdr en heeft een diafragma van f/1.8. Dat betekent dat er relatief veel licht opgevangen wordt, en dat merk je. Ook foto’s bij weinig licht zagen er nog mooi uit. We hebben de camera slechts beperkt kunnen testen, maar de gemaakte beelden zagen er kleurecht, scherp en rijk in detail uit.

De tweede camera heeft een extra brede kijkhoek van 120 graden. Dat maakt hem ideaal voor groepsfoto’s van flinke families, of een landschapsfoto waarbij je minder wil missen. De resolutie van de extra lens ligt helaas wel ietsje lager, waardoor je wat details in het beeld kwijtraakt.

ZenUI eindelijk opgeruimd

Asus levert de Zenfone 4 (en de rest van de reeks) helaas nog met Android 7.0 (Nougat), maar heeft toegezegd dat een update naar Android Oreo binnen enkele maanden beschikbaar is. Wel heeft het bedrijf zijn eigen ZenUI-skin over Android heen gelegd. In het verleden oogde die nogal rommelig en ouderwets, maar het bedrijf heeft geluisterd naar de kritiek en hevig gemoderniseerd.

ZenUI oogt een stuk frisser en overzichtelijker. Weg zijn de regenboogknoppen en botsende kleuren. Stock-Android heeft nog altijd onze voorkeur, maar hier valt in ieder geval mee te werken. Overigens zijn er nog altijd wat opmerkelijke keuzes. Zo staat de Calculator-app prominent bovenaan bij de Quick Settings, terwijl de meeste fabrikanten daar de vliegtuigmodus of bluetooth zouden plaatsen. Ook levert het bedrijf nog altijd redelijk wat eigen apps mee, zoals een forum voor gebruikers en meerdere selfie-apps.

Asus Zenfone 4 hands-on

We hebben de Zenfone 4 slechts kort kunnen testen, waardoor we nog geen goede indruk hebben van de kracht en accuduur van het toestel. Op papier zijn de hardware (Snapdragon 630 met 4GB werkgeheugen) en accu (3300 mAh) echter dik in orde. Volgende maand kun je van ons een uitgebreidere review verwachten waarin we dieper in Asus’ vlaggenschip duiken.

Asus Zenfone 4 Selfie: dubbele camera voorop

Mocht je je vooral bezig houden met zelfportretten in plaats van familiefoto’s, dan is er de Zenfone 4 Selfie-reeks. Beide zijn voorzien van een dubbele camera voorop in plaats van achterop. Ook hier geldt dat de tweede lens een bredere kijkhoek heeft, in dit geval zodat je een groepsselfie kan schieten met meerdere mensen.

De 16 megapixel-camera achterop de Zenfone 4 Selfie schiet prima foto’s, maar moet het vooral hebben van de 20(!) megapixel-camera voorop. Het voelt als overkill, want op de hoge resolutie na ogen de selfies nog redelijk dof. Het 5,5 inch-scherm is wel lekker groot, en met de 32GB opslagruimte heb je meer dan genoeg plek voor veel van je kekke kiekjes. Beide Selfie-smartphones lopen op Android 7.0, maar krijgen begin 2o18 ook een upgrade naar Oreo.

Asus Zenfone 4 hands-on

Zenfone 4 Selfie Pro: stream je selfies in 4K

Daarnaast verschijnt er nog een Zenfone 4 Selfie Pro. Die heeft voorop zelfs een 12 megapixel-camera met Duo Pixel-technologie zitten, wat in feite in een nog hogere resolutie resulteert. Daar waren we echter niet bijster onder de indruk van. De selfies zagen er prima uit, maar in situaties met weinig licht was het beeld nog altijd vrij grof en korrelig.

Beide smartphones hebben een breed scala aan selfie-opties in de camera-app. Sommigen kennen we van andere smartphones, zoals filters die je gezicht gladder en glanzender maken. Leuk als je je kater wil maskeren op Instagram. Opmerkelijker is de SelfieMaster-app van de Selfie Pro. Dat toestel laat je namelijk direct streamen naar YouTube of Facebook met de selfiecamera, inclusief beautyfilter en in 4K.

Asus Zenfone 4 hands-on

Het is daarmee de allereerste smartphone waarvan de frontcamera zo’n hoge resolutie heeft. Helaas zegt resolutie alleen niet alles over de beeldkwaliteit, want echt mooi en kleurrijk is het beeld niet, zelfs met het beautyfilter aan.

De Selfie Pro beschikt ook over hardware die een tikkeltje krachtiger is, en een behuizing die mat in plaats van glad aanvoelt. Tijdens onze korte testperiode voelden de praktische verschillen tussen de twee toestellen echter beperkt. Zeker op cameragebied weet de Pro het gewone model niet echt te ontstijgen. Dat terwijl de adviesprijs 299 euro bedraagt, terwijl de Selfie Pro voor 399 euro verkocht wordt. Onze eerste indruk is dat je die honderd euro extra beter lekker voor jezelf kunt houden.

Asus Zenfone 4 Max: focus op de accu

Asus maakt het pas echt ingewikkeld met de Zenfone 4 Max. Het bedrijf brengt namelijk twee varianten van het toestel uit. Eén model heeft een 5,2 inch scherm en kost 199 euro, het tweede model heeft voor 249 euro een 5,5 inch-scherm. Aan de naam zul je het verschil niet zien: beide heten simpelweg Zenfone 4 Max.

Aan de binnenkant zijn er verschillen in chipset, werkgeheugen en opslagruimte. Eerlijk is eerlijk: daar merkten we weinig van. Tijdens onze korte tests presteerden beide toestellen prima. Ook de twee Max-toestellen hebben een dubbele camera achterop, al was de fotokwaliteit niet heel indrukwekkend. In situaties met weinig licht was het beeld al gauw korrelig.

Het speerpunt van deze smartphones is dan ook niet de camera, maar de accucapaciteit. Beide hebben namelijk een forse accu. Het 5,2 inch-model heeft een 4100 mAh accu, bij de 5,5 inch-variant bedraagt de capaciteit zelfs 5000 mAh. Ter vergelijking: de meeste smartphones in deze prijsklasse moeten het met zo’n 2500 tot 3000 mAh doen. Daardoor kun je moeiteloos twee of zelfs drie dagen zonder opladen. De toestellen zijn daardoor ietsje zwaarder, maar nog altijd compact voor een accu van dit formaat.

Wel is het teleurstellend dat beide smartphones nog op een oude versie van Asus’ ZenUI lopen. Terwijl de Zenfone 4 en de Selfie-smartphones over een opgefriste interface beschikken, kom je op de Max nog veel felle icoontjes, rommelige menu’s en verouderd-ogende achtergronden tegen. Asus heeft gelukkig toegezegd dat beide smartphones een upgrade naar Android 8.0 krijgen; we hopen dat de interface gelijktijdig ook opgepoetst wordt.

Lees het laatste nieuws over Asus