Eerste indruk: metalen HTC One X9 met groot scherm
Jarno Stinissen

De HTC One X9 is al een tijdje uit in China, maar komt ook naar Europa toe. Onze eerste indruk van het metalen toestel lees je in deze HTC One X9 preview.

Look en feel

De HTC One X9 beschikt over een 5,5 inch full-hd scherm  en  heeft net als de HTC One A9 een metalen behuizing met een platte achterkant.  De One X9 is met zijn 170 gram redelijk  zwaar, maar tijdens de hands-on ondervonden  we  hier weinig hinder van. Door de matte afwerking van het toestel heb je voldoende grip, al is bediening met twee handen een must.

htc one x9 preview

Bij de One X9 is HTC teruggevallen op capacitieve knoppen; de Android-toetsen  zitten niet meer in de software verwerkt maar onder het beeldscherm. Alhoewel over de designkeuze valt te twijfelen, is de bezel aan de onderkant een stuk dunner dan bij de One A9, wat een welkome verbetering is.

Soepele interface

De One X9 maakt in tegenstelling tot vorige vlaggenschepen van HTC gebruik van een midrange  MediaTek-chip met octacore-processor en 3GB RAM. De hardware zorgt ervoor dat Android Marshmallow soepel  draait, waarbij geen vertragingen merkbaar zijn als je door homescreens scrolt en tussen apps wisselt.

htc one x9 2

Een heikel punt bij de HTC One A9 was de accu. Door een accucapaciteit van 2150 mAh was de  smartphone  bij normaal gebruik al na een halve dag al leeg. Dankzij  de  3000 mAh-accu  in de  HTC One X9 moet dat probleem verholpen  zijn; we verwachten dat het toestel zo’n anderhalf tot twee dagen meegaat als je niet constant video’s streamt en games speelt.

Cameraverbeteringen

De One X9 is  net als de One A9 voorzien  van een 13 megapixel-camera, maar HTC heeft enkele verbeteringen doorgevoerd  en de camera-app meer  features gegeven. Zo is er nu de optie om het toestel automatisch een selfie te laten schieten wanneer je  lacht, voegt  Voice Selfie geluid toe aan zelfportretten en is Live Make Up verbeterd om je gezicht in selfies egaler te laten uitzien.

Ook is er een RAW foto-optie toegevoegd, zodat je foto’s compressieloos kunt opslaan. Handig voor veeleisende gebruikers, al konden we de camera op de stand van HTC niet heel uitgebreid testen.

De camera heeft een RAW-optie gekregen

Over het algemeen zijn we te spreken over de nieuwe smartphone van HTC. Door de verbeterde hardware, grotere accu en nieuwe camerafeatures is de One X9 een interessant toestel om in de gaten te houden. Al zal  de adviesprijs – die we momenteel nog niet weten – daarbij een grote rol spelen. Wanneer de X9 in de Benelux verschijnt, is nog niet bekend.