Huawei P20 Pro preview: intelligente camera met drie lenzen
Rick van der Veer

Huawei heeft zojuist twee vlaggenschepen aangekondigd: de P20 en P20 Pro. In deze Huawei P20 Pro preview lees je onze eerste ervaringen met de smartphones.

Huawei P20 Pro preview: slimme driedubbele camera

Huawei brengt dit jaar twee vlaggenschepen uit: de P20 en P20 Pro. Tijdens een besloten persevenement voorafgaand de presenttaie deed Huawei deze smartphones alvast uit de doeken, waarbij vooral de nadruk werd gelegd op de P20 Pro. Dat toestel bevat niet alleen de snelste hardware van Huawei, maar is ook nog eens voorzien van drie camera’s aan de achterkant.

De P20 Pro is de eerste smartphone met zo’n camera-opstelling, die verschillende voordelen heeft. Zo heeft één van de camera’s een zwartwit-sensor van 20 megapixel om details vast te leggen, zorgt een 40 megapixel-camera voor kleur en regelt de 8 megapixel-telelens de optische zoom van het toestel.

Huawei P20 Pro preview

Huawei legt de nadruk dit jaar op artifical intelligence, en zet dit op meerdere vlakken in bij de P20 Pro. Zo combineert de camera-app de drie lenzen en software om 5x zoom mogelijk te maken, zonder kwaliteitsverlies. Ook past de camera-app allerlei instellingen automatisch aan, op basis van waar jij de camera op richt. Wil je bijvoorbeeld een bewegend beeld vastleggen, dan voorspelt de camera deze beweging en wordt de focus automatisch aangepast.

Deze kunstmatige intelligentie analyseert daarnaast wat je precies aan het fotograferen bent. Vervolgens worden automatisch de beste instellingen voor deze situatie toegepast. Een goed voorbeeld is wanneer je foto’s in omstandigheden met weinig licht probeert te maken. Tijdens de previewsessie ging de driedubbele camera van de P20 Pro hier uitstekend mee om, met nagenoeg geen ruis, ondanks dat er nauwelijks omgevingslicht was. We zijn dan ook benieuwd hoe de camera na een uitgebreide testperiode presteert.

Ook de optische beeldstabilisatie wordt met behulp van AI gedaan. Niet alleen tijdens het filmen wordt het beeld recht gehouden met AI, ook kun je nu een timelapse maken zonder dat je daar een standaard voor nodig hebt. Tijdens de review zal blijken hoe goed deze functie in de praktijk werkt, maar tijdens onze eerste test kwamen er goede resultaten uit. De AI moet er even over ‘nadenken’, maar vervolgens komt er wel een video uit die nagenoeg geen bewegingsonscherpte bevat.

Huawei P20 Pro preview

De kunstmatige intelligentie is op meer plekken in de software van de P20 en P20 Pro terug te vinden. Bij de Mate 10 Pro kondigde Huawei al aan dat AI een rol ging spelen in het behoud van je accuduur. Bij de P20 is dit naar de Galerij-app uitgebouwd. De software herkent wat er op je foto’s staat, zodat bijvoorbeeld vakantiefoto’s en selfies gegroepeerd in de app worden weergegeven. Google Foto’s heeft deze feature al langer, maar daarvoor moet je wel je foto’s naar de cloud uploaden.

Wat het ontwerp van de P20-reeks betreft kun je er niet omheen: de ‘notch’ die bovenin het scherm zit. Volgens het bedrijf wordt met deze ontwerpkeuze een designtrend gevolgd, en wordt er meer ruimte ingenomen door het scherm op deze manier. Die ruimte wordt wel tenietgedaan door de vingerafdrukscanner, die bij de P20 en P20 Pro weer naar de voorkant gehaald is.

Huawei P20 Pro preview

Het scherm van de P20 Pro heeft een diagonaal van 6,1 inch, met een resolutie van 2240 bij 1080 pixels. Door de gebruikte oled-techniek is de kleurweergave levendig en accuraat, terwijl zwart ook echt zwart is. Waar veel fabrikanten inmiddels voor schermen met hogere resoluties kiezen, blijft Huawei vasthouden aan full-hd. Dat is wat ons betreft niet erg: tekst en afbeeldingen ogen scherp, terwijl de lagere resolutie (in theorie) voor een langere accuduur zorgt.

De kwaliteit van de behuizing is wat je van een vlaggenschip anno 2018 verwacht. De P20 Pro ligt als een luxe smartphone in de hand, met een glazen achterkant en een metalen frame. Wel viel het op dat onze testexemplaren al een aantal krasjes achterop opgelopen hadden. Een hoesje lijkt dus geen overbodige luxe te zijn.

Onder de motorkap hebben de P20 en P20 Pro nagenoeg dezelfde hardware. Ze worden beiden aangestuurd door de Kirin 970-chip, die ook in de Mate 10 Pro zit. Voor vrijwel iedere denkbare app is er daarom genoeg rekenkracht. De P20 heeft wel een iets kleiner display, en is niet waterdicht, wat de P20 Pro wel is.

Huawei P20 Lite: budgetvariant met dubbele camera

Naast de vlaggenschepen komt Huawei ook weer met een Lite-variant. Deze reeks was de afgelopen jaren immens populair, vooral door de gunstige prijs-kwaliteitverhouding. Zowel de Huawei P10 Lite en P8 Lite (2017) behoorden tot de meest populaire smartphones van hun prijsklasse. De P20 Lite lijkt dan ook sterk op zijn duurdere broers, maar is aanzienlijk goedkoper.

Huawei P20 Pro preview

De behuizing voelt wat minder luxe aan, en het toestel is wat dikker dan de duurdere varianten. Tijdens onze korte test voelde het toestel vlot aan, en leek de Android-schil EmotionUI precies wat we gewend zijn van Huawei. Wat wel nieuw is voor de Lite-serie, is een dubbele camera aan de achterkant. Hiermee kun je foto’s maken met een scherptediepte-effect.

Ondanks dat de P20 Lite duidelijke overeenkomsten vertoont met het uiterlijk van zijn duurdere broers, zijn er een paar verschillen op te merken. Bij de P20 Lite is ervoor gekozen om de vingerafdrukscanner aan de achterkant te plaatsen, net als bij eerdere toestellen.

Releasedata Huawei P20, P20 Pro en P20 Lite

De nieuwe Huawei-toestellen zijn vandaag officieel aangekondigd. De P20 Lite ligt al sinds 16 maart in de schappen, maar op de P20 en P20 Pro moeten we nog even wachten. De Huawei P20 ligt echter al vanaf morgen (28 maart) in de winkels voor 649 euro. De duurdere P20 Pro verschijnt op 16 april in de Benelux voor 899 euro. Binnenkort volgen uitgebreide reviews van de toestellen op Android Planet. Volg onze via de nieuwsbrief of download de officiële Android Planet!

Huawei P20, P20 Pro en P20 Lite bestellen

De nieuwe Huawei P20 uitvoeringen zijn inmiddels allemaal te bestellen. In onze prijsvergelijker vind je de beste aanbiedingen op een rijtje, zodat je weet dat je niet teveel betaalt.