Huawei P9 review: fotogeniek vlaggenschip heeft zijn beperkingen
Jarno Stinissen

Reviewscore

7.5
Huawei P9 overzicht

De afgelopen jaren heeft Huawei flink aan de weg getimmerd met hun P-serie. De fotogenieke Huawei P9 moet deze lijn doorzetten. Of het nieuwe vlaggenschip daadwerkelijk een bijdrage kan leveren aan het succesverhaal van Huawei, lees je in deze review.

Check de Huawei P9 review

Afgelopen week werd het nieuwe vlaggenschip van Huawei op een evenement in Londen gepresenteerd. Daar werd duidelijk dat de Chinese smartphonegigant met de P9 de focus legt op het camerawerk. Door een samenwerkingsverband met Leica, een gerenommeerde Duitse cameraproducent, hoopt Huawei hoge ogen te gooien. In hoeverre de camera  en de rest van het toestel zich verhoudt tot  de concurrentie, lees je hieronder.

Design: mooi vormgegeven behuizing

Het design van eerdere toestellen uit de P-serie stelde ons meer dan tevreden. Bij de Huawei P9 is dit niet anders. Het 5,2 inch-toestel is bijzonder fraai vormgegeven en ligt door zijn afgeronde hoeken en licht gebogen schermranden erg fijn in de hand. Daarnaast is de smartphone ondanks zijn  metalen behuizing met 144 gram opvallend licht. Een ander pluspunt van  het design is dat de cameralenzen niet uitsteken. De camera’s  worden bovendien beschermd door een dunne glaslaag.
huawei p9 preview5
Een robuust toestel is de Huawei P9 echter niet te noemen. Na enkele dagen waren er al kleine krasjes zichtbaar op het display, en dat terwijl de smartphone het overgrote deel van de tijd veilig in onze  broekzak  zat of op tafel lag. Zeker bij een mooi vormgegeven telefoon  als de P9 doet kleine schade als een barst of krasje afbreuk aan het premium gevoel. Ook is er bij Huawei nog steeds geen oog voor een stof- en waterdichte behuizing, iets dat vlaggenschepen van Samsung en Sony wel hebben.

huawei p9 review3

Aan de rechterkant van het toestel vinden we de powerknop en volumeregelaar,  die gemakkelijk met je duim te bereiken zijn. Aan de onderkant bevindt zich de hoofdtelefoonaansluiting, usb-c-poort, speaker en microfoon. Daarnaast is er een sleuf aanwezig om de simkaart en micro-sd-kaartje in te plaatsen. Aan de achterkant is een vingerafdrukscanner aanwezig,  waarover later meer.

Scherm en hardware: full-hd en  hoogwaardige specs

De Huawei P9 beschikt – net als zijn voorganger – over een 5,2 inch-scherm met een resolutie van 1920 bij 1080 pixels. Wat ons betreft is full-hd voldoende, omdat een QHD-resolutie weinig toevoegt op dit schermformaat en bovendien funest kan zijn voor de accuduur. In de praktijk zien beelden op de smartphone er haarscherp uit. De maximale helderheid is wat opgeschroefd en de kijkhoeken zijn uitstekend  te noemen. Wel jammer is de zwarte rand rondom het scherm, die vooral bij de witte versie van de P9 opvalt en lelijk oogt.

Wat  interne hardware betreft zit het bij de Huawei P9 wel goed. Het toestel beschikt over de nieuwe Kirin 955-chipset met een 2,5GHz octacore-processor. De P9 komt beschikbaar in een 32GB-versie met 3GB RAM en een 64GB-model met  4GB RAM. Voor deze review testten we het 32GB-model.

huawei p9 review2

Na de installatie van het besturingssysteem en enkele apps blijft er ongeveer 18GB aan vrije opslagruimte over. Mocht je hier niet voldoende aan hebben, dan kun je dit uitbreiden middels  een micro-sd-kaartje. Wat prestaties betreft zijn we over de Huawei P9 te spreken. Applicaties laden snel, swipen door de interface verloopt  soepel en vrijwel altijd zonder vertraging.

Ook multitasken is over het algemeen geen probleem voor de smartphone. Wanneer je meerdere grafisch intensieve apps hebt geopend,  hapert  de Huawei P9 heel af en toe, maar dat vinden we niet heel storend. Wat minder logisch is en eigenlijk niet hoort, is de hitte die van het toestel afkomt tijdens het multitasken. Dit gebeurt voornamelijk bij grafisch intensieve games of de camera-app. Het is daarom raadzaam om laatstgenoemde niet onnodig op de achtergrond te laten draaien, aangezien de hoge temperatuur de hardware zeker niet ten goede komt.

De Huawei P9 wordt bij zwaar gebruik behoorlijk warm

Huawei heeft zijn  nieuwe vlaggenschip uitgerust met een vingerafdrukscanner aan de achterkant, die vergelijkbaar is met de Huawei Mate S. Je kunt tot vijf vingers registreren om het toestel  mee te ontgrendelen. In de praktijk werkt de vingerafdrukscanner uitstekend. De P9  heeft minder dan een seconde nodig om de vinger te herkennen, zodat je snel verder kunt gaan met waar je mee bezig was.

Software: EMUI blijft een spelbederver

De Huawei P9 wordt geleverd met Android 6.0 (Marshmallow), maar daar is helaas  weinig van te merken. De grote boosdoener is de EMUI 4.1-schil van Huawei die over het besturingssysteem  ligt. De EMUI-schil is iets afgeslankt, maar toch spotten we af en toe een hapering bij het wisselen of uitschakelen van een app.  Gelukkig is de optie  om app-permissies te beheren wel terug te vinden in het instellingenmenu. Dit is één van de belangrijkste vernieuwingen die Marshmallow met zich meebrengt, en die werkt ook op de Huawei P9 goed.

Zoals we inmiddels gewend zijn ontbreekt in  EMUI helaas een  app-drawer. Hierdoor moeten applicaties in mapjes gestopt worden, wil je het overzicht behouden op je scherm. Ook worden veel  app-icoontjes op een gekke manier door de schil aangepast. Het lijkt erop dat de icoontjes alleen in een vierkant-achtige vorm weergegeven worden, iets waar de applicaties zeker niet mooier van worden.

Ook zijn inkomende berichten niet vanuit het homescherm uitschuifbaar. In plaats daarvan moet je meteen naar de applicatie of wachten tot de notificatie verdwijnt, waarna je in het snelle instellingenpaneel alsnog de melding kunt bekijken. Deze puntjes zijn niet heel storend, maar komen de algemene gebruiksvriendelijkheid niet ten goede.

De EMUI-schil is niet heel gebruiksvriendelijk

Camera: het pronkstuk van de P9

Huawei heeft dit jaar de focus gelegd op het camerawerk. In samenwerking met cameraproducent Leica is een dubbele 12 megapixel-camera ontwikkeld voor aan de achterkant, en aan de voorkant bevindt zich een 8 megapixel-camera. De twee camera’s aan de achterkant hebben ieder een aparte camerasensor. De één maakt gebruik van een RGB-sensor, de ander beschikt over  een monochrome-sensor.

Tijdens het filterproces van de RGB-sensor om de kleuren te bepalen, gaat de kwaliteit van de geschoten foto’s achteruit. Door de toevoeging van een monochrome camerasensor blijven de foto`s gedetailleerd, omdat deze in zwart-wit schiet en kleuren niet weg hoeft te filteren.

huawei p9 preview

De theorie achter de camera’s is leuk tijdens een  perspraatje, maar in de praktijk is het belangrijk  dat de camera goed werkt. En dat doet de Huawei P9 zeker. Foto’s zien er bijzonder gelikt uit, de camera stelt snel scherp en biedt  daarnaast enkele toffe features. Zo kun je de apertuur aanpassen, waardoor je zelf bepaalt in welke mate je scherp stelt op een foto. In de praktijk werkt deze modus vooral goed bij objecten van dichtbij. Ook is er een Pro-modus aanwezig, een feature die vooral ervaren fotografen zal aanspreken. In deze modus is het mogelijk om alle camera-opties handmatig in te stellen, om zo het perfecte kiekje te schieten.

De Huawei P9 schiet video’s in een full-hd, wat een beetje teleurstellend is bij  een toestel dat zich zo focust op het betere camerawerk. Desalniettemin zien video’s er in full-hd goed uit en worden kleuren waarheidsgetrouw getoond. Een 4K-optie had echter niet misstaan.

De 8 megapixel-frontcamera is – net als bij voorgaande Huawei-toestellen – in het bezit van enkele geinige  functies, zoals een glimlach-detector en ‘Perfect Selfie’, waarmee je gezicht er net iets egaler uitziet. De extra opties zijn vooral een leuke gimmick, maar in de praktijk maak je er waarschijnlijk weinig gebruik van. De frontcamera werkt namelijk ook zonder deze features prima. De Huawei P9 is geen vervanger voor een professionele camera, maar het is goed om te zien dat de camera zo is verbeterd ten opzichte van de P8.

Accuduur: ruim voldoende

De Huawei P9 is met 6,9 millimeter een halve millimeter dikker dan zijn voorganger. Dit is deels te verklaren door de grotere accucapaciteit, die van 2600 mAh naar 3000 mAh is gestegen. De grotere accu komt vooral van pas als je het toestel intensief gebruikt. De smartphone houdt het dan een  hele dag vol en bij normaal gebruik heb je de oplader pas na anderhalve dag nodig.

De accuduur is op meerdere manieren te verlengen. Zo heb je de zogeheten batterijbewaking die accu-intensieve apps opspoort en afsluit. Daarnaast beschikt de Huawei P9 over drie verschillende spaarstanden: prestatie, slim, en ultra. De prestatiemodus is vooral aan te raden wanneer je grafisch intensieve applicaties of games speelt, omdat dan alles net iets soepeler loopt. Het toestel werkt onder normale omstandigheden nog steeds prima en bespaart daarnaast op zijn accu.

De ultra-modus schakelt veel functies van de P9 uit, waardoor we hem vooral aanraden wanneer het resterende accupercentage onder de 10 procent duikt. Nieuw is de ROG-energiebesparing. Deze feature draait de resolutie van het scherm terug naar 1280 bij 720 pixels, wat er ook voor zorgt dat het toestel langer meegaat. De lagere resolutie betekent wel dat beelden er minder scherp uitzien.

Conclusie Huawei P9 review

Met de P9 levert Huawei een prima toestel met hoogwaardige specs, een mooi design en piekfijn camerawerk af. Het valt te prijzen dat Huawei zich daadwerkelijk probeert te onderscheiden van de concurrentie door de focus te leggen op fotografie, maar de smartphone  heeft ook duidelijke nadelen. Zo is hij  niet stof- en waterbestendig, gevoelig voor krasjes en valt er (nog steeds) genoeg aan te merken op de software. Ook de zwarte rand rondom het scherm doet afbreuk aan het premium gevoel van de Huawei P9. Desalniettemin mag de P9 zich met recht een high-end toestel noemen, die bovendien 100 euro goedkoper is dan zijn concurrenten.

7.5