Raumfeld Stereo M Review: premium speakers met prima Android-app
Gijs Ettes

Reviewscore

8.5

De afgelopen weken hebben we de Raumfeld Stereo M uitvoerig getest op het hoofdkwartier  van Android Planet. Is dit hifi-systeem de relatief forse investering waard, of ben je beter af met de streaming speakers van concurrent Sonos?

Design en instellen

De Raumfeld Stereo M is  even wennen, als je voorheen gebruikmaakte van Sonos-apparatuur. De passieve en actieve speaker wegen respectievelijk 10,5 en 11,5 kilogram en zijn met hun afmetingen (42 bij 21 bij 27 centimeter) ongeschikt om op een bureau te zetten. Strikt genomen zijn het boekenplankspeakers, en voor die bestemming zijn ze prima geschikt.

raumfeld stereo m review

De afwerking is uitstekend en de speakers zijn weliswaar groot en vierkant, maar fraai om te zien. Onderaan is een fraaie rand van aluminium en de knoppen, aansluitingen en MDF-behuizing (beschikbaar in wit en zwart) voelen stevig en kwalitatief hoogwaardig aan. Aan de voorkant zijn zwarte frontjes met magneetjes te bevestigen, al ziet de Stereo M er ook zonder prima uit.

De reden dat de actieve speaker zwaarder is dan de actieve heeft te maken met de ingebouwde netwerkonderdelen. Je kunt de Stereo M namelijk draadloos of met een kabel verbinden met je netwerk, en bedienen met je smartphone of tablet. Het aansluiten en instellen is zo gepiept. Binnen een minuut is  je de Stereo M verbonden met je netwerk, waarna je alleen nog de stappen in de bijbehorende Android- of iOS-app hoeft te doorlopen.

raumfeld stereo m review 2

Aanvankelijk moet je voor de koppeling een netwerkkabel gebruiken, maar na installatie is een wifi-verbinding ook mogelijk, zodat je de kabel weer kunt uittrekken. Vervolgens ken  je de speakers een kleur en ruimte toe, en koppel je een streamingdienst als Spotify, Tidal, TuneIn en Napster. Ook is het mogelijk om de Stereo M toegang te geven tot de muziek op je netwerk of Android-toestel.

Aan de achterzijde van de actieve speaker is een usb-poort te vinden (naast de ethernetpoort) voor als je muziek van een usb-stick of harde schijf wilt afspelen. Handig is dat je voor geen van de stappen – zelfs niet het updaten van de speakers – een pc nodig hebt.

Gebruiksgemak en geluidskwaliteit

De Raumfeld Stereo M ziet er aantrekkelijk uit en is simpel in te stellen, al is er vreemd genoeg geen software voor pc of Mac. De Raumfeld Controller  is gelukkig prima geschikt voor het bedienen van de speakers. Vanuit de app kun je liedjes importeren, afspeellijsten maken en muziek van bijvoorbeeld Spotify afspelen. Voor dat laatste kun je ook de Spotify-app gebruiken op je Android-toestel of computer. Titels, artiesten en albumart worden (bij officiële muziek althans)  netjes getoond.

Overschakelen naar nieuwe liedjes of andere muziekbronnen gaat snel en probleemloos, en door in de Android-app op de desbetreffende kamer te drukken, kun je de indeling van stereokanalen en de equalizer aanpassen.

Dat laatste  heb je in principe niet nodig voor de Stereo M, want het geluid dat de speakers standaard produceren, is uitstekend. De speakers beschikken over drie versterkers die samen goed zijn voor een vermogen van 320 watt. Dat is behoorlijk, en als we het volume vol opendraaien worden we bijkans weggeblazen.

raumfeld stereo m

Flac-, wav- en mp3-bestanden worden zonder haperen  afgespeeld en ook muziek van Spotify klinkt prachtig, met een indrukwekkende bas en geen vervorming of kraakjes bij een hoog volume (wat bij de systemen van Sonos wel anders is). Of je nu pop, rock of dance beluistert, elk genre klinkt lekker en stemmen en instrumenten zijn duidelijk te onderscheiden. De stereoweergave is  prima en de Raumfeld-speakers zijn perfect in  staat om een grote ruimte van muziek te voorzien.

Conclusie Raumfeld Stereo M Review

De Raumfeld Stereo M is gericht op audiofielen en heeft dan ook een fors prijskaartje. Voor 900 euro krijg je echter twee indrukwekkende speakers met een flink vermogen en een  mooi, vol stereogeluid. De speakers zijn bovendien gemakkelijk aan te sluiten en te bedienen met een Android-app, die het simpel maakt om te wisselen tussen nummers en audiobronnen. Ook met het design en de bouwkwaliteit van de Stereo M is niets mis,  zodat je jaren plezier kunt hebben van de speaker.

→ Raumfeld Stereo M is verkrijgbaar via de webshop van de fabrikant en heeft een adviesprijs van €899,99.