Column: Games zijn niet de veroorzaker van geweld, maar…
Erwin Vogelaar

Games krijgen weer eens de schuld van schietpartijen in de Verenigde Staten. Onzin natuurlijk, maar daar is het gesprek niet klaar mee.

Veroorzaken games geweld? Nee, maar…

In de Verenigde Staten volgen dodelijke schietpartijen elkaar zo snel op, dat het niet eens meer opvalt tussen al het andere nieuws. President Trump denkt te snappen waarom het zo vaak gebeurt. Hij geeft onder andere videogames en sociale media de schuld. Zolang hij het maar niet hoeft te hebben over de veel te makkelijk verkrijgbare wapens in zijn land.

Ik speel mijn hele leven al de meest gewelddadige games. Vroeger ging dat bijvoorbeeld om talloze potjes Counter-Strike en Quake. Toen ik nog veel te jong was schoot ik mij al een weg door Soldier of Fortune, bekend om de rondvliegende ledematen.

Vorige week speelde ik nog het nieuwe Wolfenstein: Youngblood waarin de ene na de andere nazi op brute wijze het loodje legt. Ik kan die game overigens niet aanraden, maar dat ligt zeker niet aan het geweld. Dat is het enige onderdeel van de game dat wel goed werkt.

games geweld

Hamburgers

Het komt er op neer dat ik in mijn leven oneindig veel virtuele mensen heb vermoord. Heeft dat een effect op mij gehad? Ik denk dat niemand in mijn omgeving zou zeggen dat ik gewelddadig ben. Het meeste pijn dat ik mensen doe, is als ik ze bestook met hele slechte woordgrappen.

Maar ik ben natuurlijk maar een enkel voorbeeld. Eén persoon zegt niets over de invloed van een heel medium op een groep mensen. Wat wel wat zegt zijn de talloze wetenschappelijke onderzoeken die stuk voor stuk aantonen dat je niet gewelddadig wordt van gewelddadige games. Nee, ook niet als je kinderen uren per dag Fortnite spelen.

Er is één duidelijk verschil tussen de Verenigde Staten en al die andere landen waarin gewelddadige games worden gespeeld, maar zelden schietpartijen plaatsvinden. Hint: het zijn niet de Amerikaanse hamburgers.

Andere gesprekken

Geweld in games werkt goed, omdat je een hele duidelijke reactie krijgt na het indrukken van een knop en je er handigheid in kan krijgen. Het is cowboytje spelen met waterpistolen, maar dan de volgende stap.

Toch is het verhaal daar niet klaar mee. Het is te makkelijk om te zeggen dat de game-industrie dan geen verantwoordelijkheid heeft op dit vlak. De glorificatie van geweld en oorlog wordt met de steeds realistischere graphics bijvoorbeeld steeds ongemakkelijker.

Maar daarnaast zijn er ook dringend nieuwe gesprekken nodig. Bijvoorbeeld over de verhalen die deze gewelddadige schietspellen vertellen en de politieke implicaties daarvan. Of waarom er binnen gamegemeenschappen zoveel ruimte is voor extreem rechts, seksisme en homofobie. Als we blijven steken op het probleem met geweld komen we daar nooit aan toe.

Meer columns

Elke zaterdag lees je op Android Planet een nieuwe column. Check ook onze vorige edities.