Stichting Consument & Telecomsector (ConTel) is een kruistocht begonnen tegen KPN, T-Mobile en Vodafone. De stichting wil de providers aanklagen omdat ze jarenlang onterecht met ‘gratis’ telefoons bij een abonnement hebben geadverteerd.
Lees verder na de advertentie.
Meldpunt AfzetAbbo
Donderdagochtend liet ConTel in het AD weten dat maar liefst twee miljoen Nederlanders iedere maand meer hebben betaald dan vooraf vermeld. De geadverteerde ‘gratis smartphone’ was namelijk niet echt gratis en werd gewoon doorberekend in het abonnement. Voor hen is de stichting het meldpunt ‘AfzetAbbo’ gestart om providers verantwoordelijk te houden voor hun misleiding.
Transparantie
Het meldpunt geeft op de eigen website aan dat zij een betere rechtsbescherming wil voor consumenten die gebruikmaken van telefonie en compensatie voor gedupeerden. Ook het creëren van een transparantere telefoonmarkt voor de consument is een belangrijke pijler. De strijd tegen onduidelijke advertenties is al langer aan de gang. In 2014 oordeelde de Hoge Raad al dat het eigenlijk een koop op afbetaling betreft en dat de Wet Financiële Toezicht van kracht is.
“De telecombedrijven hebben de strenge regels jarenlang ontweken en kredieten verstrekt zonder dat abonnementshouders zich daarvan bewust waren,” stelt woordvoerder Don Ceder van ConTel. “Zij hebben daardoor te veel voor hun abonnementen betaald.”
Massaclaim
ConTel maakt zich nu via het meldpunt AfzetAbbo hard voor iedereen die op een dergelijke manier is misleid. Ben jij eerder in zee gegaan met een provider die adverteerde met een gratis toestel als je een abonnement afsloot, dan kun je je aanmelden bij het meldpunt. Je dient hiervoor wel enkele persoonlijke gegevens, zoals adres en telefoonnummer, door te geven. ConTel verklaart de gegevens geheim te houden en niet naar derden door te spelen. Hoewel de schade per Nederlander en abonnement zal verschillen, kan het totaal van de claim wel eens op 800 miljoen euro uitkomen. Dit is de grootste massaclaim die ooit in Nederland is ingediend.