Bunq geeft klanten meer controle over automatische incasso’s
Redactie

De online bank Bunq laat klanten zelf een automatische incasso goed- of afkeuren. Bunq speelt hier naar eigen zeggen mee in op de feedback van zijn gebruikers.

Automatische incasso Bunq

Bunq werd in november 2015 geïntroduceerd en beloofde toen een vernieuwing van het bankwezen. De bank bestaat uit een app voor Android en iOS die je door middel van een selfie of je vingerafdruk een betaling laat doen. Bunq komt met een nieuwe optie waardoor gebruikers meer controle hebben over de automatische incasso’s. In plaats van de incasso automatisch af te laten schrijven zoals we gewend  zijn, wordt bij Bunq eerst een betaalverzoek verstuurd via een pushbericht.

https://youtu.be/22MgZCICYZE

Keur je het verzoek goed, dan wordt de betaling voltooid. Keur je het af of reageer je niet binnen vijf werkdagen, dan wordt de incasso afgewezen. Daarmee wordt eigenlijk het principe van de automatische incasso omgedraaid. Die kun je immers achteraf nog laten storneren. Nu beslis je op voorhand of je hem wilt toelaten. Het is niet mogelijk om de pushberichten uit te zetten of automatische incasso’s toch automatisch door te laten lopen. De functionaliteit gaat vanaf vandaag live bij alle klanten.

Voor- en nadelen

De unieke mogelijkheid kan voor sommigen klanten een uitkomst zijn.  Door het pushbericht word je als consument veel actiever gewezen op de transactie en ongewilde incasso’s van partijen die maken  van jouw gegevens of hardleers zijn bij een opzegging kunnen  zo voorkomen worden.

Er zitten echter ook een aantal nadelen aan verbonden. Zo moet je iedere maand dezelfde incasso’s als de maand ervoor goedkeuren. Zie je het bericht een keer over het hoofd of heb je een probleem met connectiviteit, bijvoorbeeld op vakantie, dan loop je opeens ongewild een betalingsachterstand op.  De Consumentenbond laat  tegenover  Nu.nl weten  dat een ‘witte lijst’ voor incasso’s die je sowieso wilt goedkeuren handig zou zijn. Mochten gebruikers dit wensen, dan kunnen ze dit aan Bunq laten weten, aldus  oprichter Ali Nikham.

Bunq besloot ook tot deze stap door berichten van zijn gebruikers: “Op basis van jullie feedback ontdekten we hoe belangrijk totale controle over incasso’s is. Daarom wordt elke incasso automatisch omgezet naar een betaalverzoek met pushbericht.” Volgens het bedrijf staat de Consumentenbond achter de nieuwe feature: “De bond  vindt het goed dat een bank zich actief opstelt om hun klanten te helpen grip te houden op hun incasso`s.”

Vorig jaar kwam Bunq nog negatief in het nieuws. Het bleek toen dat identiteitsgegevens niet veilig stonden opgeslagen en gekopieerd en doorgestuurd konden worden door andere apps. Bunq heeft dit probleem toen snel opgepakt. Hoeveel gebruikers de bank inmiddels heeft, wordt niet naar buiten gebracht.

Maak jij gebruik van Bunq? Deel jouw mening over de mobiele bank met ons in de comments onder dit bericht.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.