De afgelopen jaren ben ik te veel bezig geweest met erfenissen, maar niet van mijzelf en al helemaal niet mijn digitale erfenis. Hoe zit dat met jou?
Lees verder na de advertentie.
Digitale erfenis regelen
De afgelopen weken was de digitale erfenis weer in het nieuws. Een meerderheid in de Tweede Kamer stelt dat het kabinet wetgeving moet maken over de digitale identiteit van mensen na hun overlijden, zoals op sociale media.
Het is de bedoeling dat de overheid bedrijven zoals Facebook en Twitter een melding stuurt zodra iemand komt te overlijden, waarna die bedrijven eventueel de wachtwoorden kunnen vrijgeven aan nabestaanden. D66-Tweede Kamerlid Monica den Boer wil dat dit soort accounts ook in een erfenis worden opgenomen.
Administratie
Ik heb inmiddels helaas wel wat ervaring met erfenissen. Mijn vader is overleden en mijn moeder heeft dementie, waardoor wij als kinderen veel administratie hebben geregeld in de afgelopen periode. En alles gaat inmiddels via online accounts.
Hoewel mijn ouders nooit sociale media hebben gehad, gaat het natuurlijk veel verder dan Twitter en Facebook. Bankzaken, e-mail, supermarkten, abonnementen en ga maar door. Elk bedrijf wil tegenwoordig een account van hun klanten en als daar niets mee gebeurt, dan blijven er berichten komen of blijft er geld afgeschreven worden.
Wij zijn gelukkig niet tegen onoverkoombare dingen aangelopen, maar het zet mij wel aan het denken. Mijn ouders waren nauwelijks aanwezig online en toch is er al zoveel om achterna te gaan. Hoe moet dat gaan met mensen die veel meer online doen. Zoals ik en mogelijk jij.
Angst
Daar komt bovenop dat sociale media tegenwoordig maar door blijven gaan, zelfs als je dood bent. Daardoor kunnen nabestaanden angst ontwikkelen om nog op die platformen te komen. Want wat als hun overleden geliefde plots langs komt. Denk maar aan al die mensen die automatisch feliciteren op Facebook als ze zien dat iemand jarig is, of mensen die op LinkedIn feliciteren omdat je al zoveel jaar bij hetzelfde bedrijf zou werken. Of al die e-mails van winkels waar je naam bovenaan staat om persoonlijk te lijken.
Maar ook belangrijk is hoe die accounts voortleven. Want wat was het laatste bericht dat de overledene heeft achtergelaten? Bij mij is het op dit moment een foto van Henry Cavill in bad en een stomme woordgrap. Stel dat jij nu komt te overlijden, wat is dan het laatste wat je online hebt achtergelaten?
Sociale media zijn inmiddels een soort massagraven met accounts van mensen die niet meer leven, en daar is veel meer aandacht voor nodig. Natuurlijk denken we niet graag na over de dood en al helemaal niet over die van onszelf. Maar even in de instellingen van je veelgebruikte accounts (of in het beste geval enkel je wachtwoordmanager) duiken om dit te regelen, kan een hoop gedoe en narigheid voor je nabestaanden voorkomen.
Meer columns
Elke zaterdag lees je op Android Planet een nieuwe column. Check ook onze vorige edities.
- Column: Helaas gaat de keuze nog vaak tussen innovatie en duurzaamheid (23-7-2022)
- Column: Abonnementen voor autofuncties drijven mensen naar onveilige software (16-7-2022)
- Column: Ik wil gewoon screenshots van Netflix maken (2-7-2022)
- Column: Open komende vakantie eens de Geocaching-app (25-6-2022)
- Column: Hoe asociale wielrenners worden gemotiveerd door een app (18-6-2022)
- Column: Bank-apps hebben teveel storingen, maar wat is het alternatief? (11-6-2022)
- Column: Zou je gratis data nemen in ruil voor reclame? (28-5-2022)
- Column: Eetstoornissen vermomd als fitness op TikTok (14-5-2022)
- Column: Er moet een betere manier zijn om oude apps te bewaren (30-4-2022)
- Column: Elon Musk gaat Twitter niet verbeteren (14-4-2022)