Nvidia heeft op de elektronicabeurs CES een nieuwe mobiele chip met 192 kernen aangekondigd. De Nvidia Tegra K1 komt beschikbaar voor smartphones en tablets en wil de kracht van de desktop naar mobiele apparaten halen, en tegelijkertijd een zuinige werking behouden. De chip komt in twee versies: één die gebruikmaakt van een ARM Cortex A15 32-bit-quadcore-processor, het tweede model krijgt een 64-bit-processor die door Nvidia is ontwikkeld.
Een toffe eigenschap van de Nvidia Tegra K1 is de implementatie van de Kepler-architectuur van Nvidia. Deze architectuur wordt ook gebruikt in de videokaarten van Nvidia, waardoor je gebruikt kunt maken van ‘desktop-graphics’ – ofwel grafische beelden van hoge kwaliteit.
Lees verder na de advertentie.
Nvidia Tegra K1: hoe en wanneer
Nvidia heeft de Nvidia Tegra K1 laten zien in een tablet die verschillende games draaide, waaronder Serieus Sam 3. De mobiele chip wordt ook toegevoegd aan de volgende Nvidia Shield, de handheld van Nvidia die lijkt op een Xbox-controller met een uitklapbaar scherm. Het is daarmee voor de eerste keer dat een mobiel apparaat dezelfde grafische eigenschappen als een chip of videokaart uit een desktop of console heeft.
Vooralsnog moeten ontwikkelaars hun games optimaliseren voor de Nvidia Tegra K1. Dit wordt echter wel een stuk gemakkelijker, want de eigenschappen van verschillende platformen verdwijnen hiermee grotendeels. “Vanaf nu zal de kloof tussen games voor smartphones en die voor high-end pc-games steeds kleiner worden en uiteindelijk vervagen”, zegt Tim Sweeney, oprichter van Unreal Engine-maker Epic Games.
In de tweede helft van het jaar verschijnen de eerste apparaten met de 64-bit-versie van de Nvidia Tegra K1. In de eerste helft worden apparaten met de 32-bit-versie verwacht.