Wie beweert er dat een applicatie uitbrengen voor Android niet genoeg geld opbrengt? Advertentienetwerk Chitika keek naar de zogenaamde CTR-waarde van advertenties op de iPad, iPhone en Android, en kwam erachter dat Android-gebruikers vaker klikken. De CTR-waarde (clicktrough rate) is het percentage van gebruikers dat een advertentie ziet en vervolgens doorklikt. Bijvoorbeeld: bij een CTR-waarde van 1% klikt één op de honderd mensen op een advertentie. De CTR-waarde van Android-advertenties is opvallend hoger dan de CTR-waarde van iPhone-advertenties.
Mensen met een Android-telefoon klikken volgens Chitika 81% vaker op advertenties dan mensen met een iPhone. Dit baseert het bedrijf op basis van 1.365.776 impressies. Kort door de bocht: een gratis Android-applicatie met advertenties is winstgevender dan een gratis iPhone-applicatie met advertenties. Natuurlijk is dan nog geen rekening gehouden met ontwikkelingskosten.
Lees verder na de advertentie.
In tegenstelling tot de iPhone is de iPad redelijk winstgevend. Na Android-telefoons (CTR 1,19%) volgt de iPad met een CTR-waarde van 1,01%. De iPhone blijft steken op 0,65%.
De resultaten zijn opvallend. Advertenties van Chitika op een Android zien er niet anders uit dan op een iPhone. Hoe komt het dat Android-gebruikers vaker klikken?
Hieronder de tabel van Chitika.
