Android-gebruikers klikken vaak op advertenties

advertentieWie beweert er dat een applicatie uitbrengen voor Android niet genoeg geld opbrengt? Advertentienetwerk Chitika keek naar de zogenaamde CTR-waarde van advertenties op de iPad, iPhone en Android, en kwam erachter dat Android-gebruikers vaker klikken. De CTR-waarde (clicktrough rate) is het percentage van gebruikers dat een advertentie ziet en vervolgens doorklikt. Bijvoorbeeld: bij een CTR-waarde van 1% klikt één op de honderd mensen op een advertentie. De CTR-waarde van Android-advertenties is opvallend hoger dan de CTR-waarde van iPhone-advertenties.

Lees verder na de advertentie.

Advertenties en adblockers

Je ziet deze tekst omdat je een adblocker gebruikt en onze advertenties blokkeert. Dat vinden we jammer, want die advertenties hebben we nodig om onze onafhankelijke artikelen gratis aan te bieden. Steun Android Planet door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!


Mensen met een Android-telefoon klikken volgens Chitika 81% vaker op advertenties dan mensen met een iPhone. Dit baseert het bedrijf op basis van 1.365.776 impressies. Kort door de bocht: een gratis Android-applicatie met advertenties is winstgevender dan een gratis iPhone-applicatie met advertenties. Natuurlijk is dan nog geen rekening gehouden met ontwikkelingskosten.

In tegenstelling tot de iPhone is de iPad redelijk winstgevend. Na Android-telefoons (CTR 1,19%) volgt de iPad met een CTR-waarde van 1,01%. De iPhone blijft steken op 0,65%.

De resultaten zijn opvallend. Advertenties van Chitika op een Android zien er niet anders uit dan op een iPhone. Hoe komt het dat Android-gebruikers vaker klikken?

Hieronder de tabel van Chitika.

CTR-waarde iPhone Android

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.